Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NASI AYAM & AYAM GORENG BEREMPAH



Jarang ada tetamu yang berkunjung pada pertengahan minggu. Tapi tetamu yang ini lain, saya yang paksa dia berkunjung. Desperado sangat sebab tak ada geng untuk layan berborak. Kalau berborak dengan anak-anak, endingnya dah tau macam mana. Ariff! letak gelas dalam sink, Nabiha jangan sepah!, Nuhaa kutip baju atas lantai tu! Mama the monster!



Tapi itulah, kuasa untuk menghasilkan suara yang tinggi dan nyaring, lengkap dengan note soprano dan vibrato segala bagai bukan senang nak dihasilkan. Emak-emak je yang boleh buat. Itu belum masuk teknik-teknik mumbling ngan whistling lagi tu. Ai, macam baru balik dari kelas Syafinaz pulak  aih!

Bila buat nasi ayam, saya prefer gabungan nasi dengan ayam goreng berempah. Macam sejoli je. Kali ini buat ringkas-ringkas saja, bahan-bahanpun limited. Kalau bahan-bahan tak limitedpun, saya memang masak ringkas-ringkas juga. Bukan apa, kalau masak hebat-hebat sangat nanti, siapa yang makin mekar meranum? saya jugak. :)



Lagi satu bila buat nasi ayam ni, terus tak perlu fikir gabungan lauk apa yang kena dan sesuai. Kalau masak nasi putih, naka kena pastikan, kuah kari sesuai dengan sayur apa, ikan sambal ngan dengan sayur macam mana. Ecetera, ecetera.  Sakit kepala akak tau tak, so bila buat nasi ayam, selesai masalah.



Bahan-bahan nasi:

4 cawan beras ( 1 cawan beras wangi dan 3 cawan beras basmathi)
Air rebusan ayam secukupnya
2-3 sudu butter (kali ini nasi saya macam kurang warna, selepas ini saya akan tambah marjerin untuk warna yang lebih menyerlah)
1/2 kiub pati ayam Maggi
1-2 helai daun pandan
Garam dan secubit gula
1-2 inci halia (hiris nipis)

Cara-cara:
Basuh beras hingga bersih. Toskan. Masukkan bahan-bahan yang lain dan masak hingga baunya menyelubungi sekalian alam. 





Bahan-bahan untuk ayam goreng berempah:

1 ekor  ayam
2 1/2 sudu  teh ketumbar*
2 1/2 sudu teh jintan manis*
2 1/2 sudu teh jintan putih*
8 batang serai*
Sedikit kunyit hidup*
1 labu bawang besar *
3-4 inci halia*
5 ulas bawang putih*
Garam
Minyak

Cara-cara:
  • Kisar semua bahan bertanda *, masukkan garam. 
  • Perapkan pada ayam kira-kira satu jam. Goreng dengan api yang perlahan. *untuk menghasilkan habuk gorengan ayam yang berjurai-jurai, jangan potong serai terlalu halus. Untuk satu-satu batang serai tu, cuma potong dua atau tiga bahagian saja, Jadi bila dikisar, ia akan jadi bertali-tali yang lebih panjang.


Bahan-bahan sos cili:
*3 biji cili besar
*1 biji tomato
*1 ulas bawang putih
3-4 sudu cili kisar
air asam jawa
Garam dan gula
2-3 sudu apple cider vinegar

Cara-cara:
  • Kisar bahan bertanda *. 
  • Campurkan dengan cili kisar dan masak dengan api perlahan. 
  • Masukkan air asam jawa, apple cider vinegar. 
  • Perasakan dengan garam dan gula. Masak hingga pekat.

3 Responses to NASI AYAM & AYAM GORENG BEREMPAH

Leave a Reply