Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TALAM JAGUNG KRISTAL



Ada beberapa tongkol jagung terus call mak tanya cara nak buat kuih Hati Pari. Itu kuih tradisional orang Pahang. Sama ada Pahang keseluruhan atau glamer seantero kampung saya saja, yang tu kurang pasti. Tapi yang nyata kuih tu memang mewah dengan rasa jagung. Bila emak beri penerangan tentang kemungkinan-kemungkinan yang bakal saya hadapi, terus terkujat niat murni tu. Walaupun hati pari-pari saya sedang meronta-ronta untuk menjamah kuih tu barang seloyang dua. 


Kena jagung gitu gini, tak sesuai jagung itu ini. Erm tak payah serabut-serabutlah, alter sajalah adunan resepi kuih talam yang ada dalam simpanan. Ramai rakan-rakan blogger yang share resepi talam hebat-hebat daripada Chef Asma. Yang paling menambat hati saya bila ada campuran sagu dalam adunan talam. Aduh gedik-gedik sagu tu terus buat sayapun rasa nak gedik lebih-lebih juga. 


Mungkin adunan kali ini sagunya terkurang, I want more! I want more!. Alang-alang tergedik biar gedik hingga ke garisan penamat. Overss!

Bahan-bahan (lapisan jagung) KUNING:

1/2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung ubi
2 cawan santan pekat
3-4 tongkol jagung
Gula secukupnya (saya letak anggaran 1/3 cawan)
Secubit garam

Cara-cara:
Kikis isi jagung dan kisar bersama santan. Tapis ambil patinya. Campurkan tepung, gula dan garam. Kacau rata. Tapis dan tunggu giliran.

Bahan-bahan (lapisan kristal/sagu):
1 cawan sagu (lain kali saya akan tambah 1/2 cawan lagi untuk lebih rasa kenyal sagu)
3 cawan santan pekat
3/4 cawan tepung beras
2 sudu besar  tepung ubi
Gula secukupnya (saya letak 1 cawan gula)
Secubit garam
Pewarna pilihan (saya guna biru dan pink)


Cara-cara:
  • Rendam sagu sebentar. 
  • Panaskan air dalam periuk dengan  kuantiti yang banyak. 
  • Masukkan sagu dan masak hingga jernih. 
  • Tapis dan alirkan di bawah air paip. Ketepikan. 
  • Campurkan santan dengan tepung, gula dan secubit garam. Kacau rata  dan tapis. Masukkan sagu dan kacau lagi. 
  • Bahagikan kepada dua bahagian sama banyak. Masukkan pewarna pilihan. 


Cara-cara assemble talam:
  • Kacau adunan sagu berwarna PINK dalam non stick pan (periuk biasapun bisa) atas api perlahan. 
  • Kacau hingga agak pekat . 
  • Tuang lapisan pertama dalam loyang yang telah dilapik dengan plastik dan telah disapukan dengan sedikit marjerin/minyak. 
  • Kacau pula adunan KUNING dalam non stick pan atas api perlahan. 
  • Tuang adunan KUNING ke atas adunan PINK. 
  • Perlahan-lahan nanti roboh macam Kota Melaka, bahu saya juga nak kena pinjamkan untuk nangis dalam sedu sedan. 
  • Seterusnya proses yang sama untuk adunan BIRU. 
  • Selesai tuang semua lapisan, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus anggaran 15-20 minit. 
  • Sejukkan dan hidangkan. Jika rasa tak sabar, hadap ajelah panas-panas tu. 



2 Responses to TALAM JAGUNG KRISTAL

Leave a Reply