Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PUDING NENAS BLUEBERRY DENGAN SOS COKLAT



Mula-mula saya pandai buat puding bila saya makan puding peach. Di rumah bibik (emak saudara) dia ni. Itu cerita jaman anak dara, tengah muda belia. Bila makan tu, fulamak, sedap betul. Yelah sebelum tu cuma reti makan agar-agar santan dengan agar-agar  merah je. Mewah rasanya  bila penuh buah peach dalam puding yang sejuk, lembut dan lemak manis. Wuhh!




Kali pertama cuba resepi yang diberi bibik, saya hidangkan kepada bakal abang ipar. Kah kah kah. Sebelum apa-apa biar  saya gelak guling-guling dulu. Dah lah keras ketung, terlebih manis pula. Nasib baik Along masih sudi jadi abang ipar saya. Dibuatnya dia reject Cikgu Azimah disebabkan puding tu, abislah guwe!





Lepas peristiwa itu, saya semakin melangkah ke depan. Dengan resepi yang sama, tukar sajalah buah-buahan di dalamnya. Letak nama lain-lain. Clever edisi Malaysia. Hehehe.


Bahan-bahan Puding:
Saiz hidangan: 7-8 orang

7g  serbuk agar-agar (saya gunakan jenama burung layang-layang)
250ml air
1 tin susu cair (400ml)
1 cawan susu segar
Gula secukup rasa
Sedikit esen vanila
3-4 keping nenas (cincang kasar)
Blueberry (belah dua)


Cara-cara:

  • Masak serbuk agar-agar dengan air hingga larut. 
  • Masukkan gula dan masak lagi hingga gula hancur. 
  • Masukkan susu dan perlahankan api. 
  • Masukkan nenas dan masak hingga mendidih. 
  • Tuang dalam acuan dan taburkan buah blueberry. Sejukkan dalam peti ais.


Bahan-bahan sos coklat:

2  cawan susu segar
70g chocolate compound
1 sudu  teh butter

Cara-cara:

  • Cairkan coklat secara double boiler. 
  • Panaskan susu hingga timbul buih-buih kecil. 
  • Masukkan coklat dan butter dan kacau sebati. Hidangkan bersama puding. Wuhhh!!





8 Responses to PUDING NENAS BLUEBERRY DENGAN SOS COKLAT

Leave a Reply