Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUAH MELAKA/ONDE-ONDE BUNGA TELANG

Letih dah ngadap kek hot (lah sangat!) tu sampai rasa jeng kreng dah dagu Cik DDD ni. Tapi hayunan dagu masih bisa diteruskan dan pasti diulang-ulang sampailah kubur kata mari kot. 

Sekali-sekala dapat gapai pelangi jom lah turun pulak ke tanah main congkak gali lubang kat tanah. Lepas tu guna biji getah sampai hitam kuku penuh tanah. Naik ke rumah makan nasi lauk singgang. Tetiba kuku tadi putih semula. Mejikkan?
Itu kenangan  saya dulu-dulu. Kenangan awak mungkin main Ipad2 takpun Tab 2 atau Iphone5 sambil kaki dok berjuntai-juntai kat taman lepas tu kena gigit dek agas sikit dah kecoh nak kena warded kat hospital mahal 5 star. 
Pagi tadi di slot Motivasi Pagi Ustaz Bollywood ada cakap pasal pemilihan nama-nama anak. Antara yang dia sebut contohnya nama Batrisya. Diringkaskan kisah (sebab saya tau awak tengah menyampah baca saya sedang memberi motivasi secara tiba-tiba ni) nama tu bukanlah pilihan yang  tepat jika nak beri nama kepada anak. Yelah kan, nama panjang-panjang tapi dah jadi pesen kita orang melayu akan panggil nama pendek juga. Jadi kalau namanya Batrisya, so panggilan manjanya? Batri? 

Batri kete ke batri lampu picit?
Ada himpunan bunga telang yang hampir kekeringan. Tapi janganlah kekeringan idea pula. Sayang pulak jika nak  buang lepas penat-penat kutip sampaikan budak nursery bunga tu panggil saya kakak nasi kerabu. Apa daaa.
Bahan-bahan:

1 ½ cawan tepung pulut
Air bunga telang (15-20 kuntum bunga dimasak dengan sedikit air)
Gula melaka secukupnya (potong dadu)
Kelapa inti yang diparut dan gaulkan dengan sedikit garam
Air untuk merebus 
Cara-cara:

  • Rebus bunga telang dengan anggaran 1/2 cawan air. Sejukkan.
  • Sediakan air rebusan.
  • Campurkan air bunga telang dengan tepung sehingga menjadi doh yang tidak melekat pada tangan.
  • Ambil sedikit doh dan leperkan. Masukkan gula melaka dan bentukkan seperti bebola.
  • Rebus dalam air rebusan.
  • Apabila telah timbul, cedok dengan penapis dan gaulkan buah melaka dengan kelapa tadi.

10 Responses to BUAH MELAKA/ONDE-ONDE BUNGA TELANG

  1. Dulu saya tanam pokok bunga telang kat tepi pagar rumah. Lama lama dah menjalar penuh pagar, risau pulak org kena selak pokok telang baru nampak tuan rumah. Jadi pokok telang dah jadi arwah...

  2. Kami menyediakan berbagai macam kebutuhan anda mengenai kembang Teleng /Bunga Teleng
    1. Bibit benih (Biji) yang dikemas dan berisi : 100 biji, 200 biji dan 500 biji atau lebih banyak lagi sesuai dengan permintaan/kebutuhan anda.
    2. Bunga Teleng kondisi segar (baru dipetik dari pohon) dalam kemasan berisi 75 bunga, 100 bunga, dan 200 bunga, atau lebih banyak lagi sesuai dengan permintaan/kebutuhan anda.
    3. Bunga Teleng yang sudah dikeringkan dalam kemasan, berisi 200 bunga kering, 400 bunga kering, dan 500 bunga kering, atau lebih banyak lagi sesuai permintaan/kebutuhan anda.
    4. Bibit pohon kembang teleng yang belum berbunga, usia pohon antara 2 - 3 bulan dengan ketinggian 15 cm- 30 cm
    5. Pohon Kembang Teleng yang sudah berbunga dan bunga bisa langsung anda petik sendiri.
    Silahkan bagi yang berminat dan ingin segera memiliki, hubungi kami melalui telepon/SMS ke nomor :
    081384824904
    BB :
    KC Nursery
    Christo

    DAPATKAN BERBAGAI MACAM KHASIAT DAN KEGUNAAN KEMBANG TELENG DALAM KEHIDUPAN SEHARI HARI ANDA....

Leave a Reply