Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PULUT MANGGA


Kalau kata kes mengidam sebab mengandung, kiranya sepanjang hiduplah saya ni mengandung. Asyik terasa nak itu nak ini. Saya enjoy foods very much tapi tidak bagi anak-anak saya. *Terus frust menonggeng.


Takpe, memang pening dan sesak nafas bila fikirkan tabiat pemakanan anak. Sambil menonggeng ni, sambil saya fikir apa yang lazat untuk disorongkan ke lubang tekak  seorang species dari Galaksi Bima Sakti ni. Haih!

Dulu rasa pelik bila tengok orang Utara makan pulut dengan mangga. Empat tahun saya di Utara, memang banyak discover makanan yang sedap-sedap dan mula-mulanya agak pelik pada saya. Antara yang mula-mula buat muka jijik bila disuakan dengan pulut ni. Bila dah lahap, ha kau! 



Antara yang menjadi igauan pulut mangga yang dimakan bersama dengan  Kakak Lasagna sedap dan Atin Hajjah di Chiengmai 4-5 tahun lepas. Sedapnya, sampai tak kira dah yang menjual tu bukan Islam. Dua kali pusing ke  gerai tu untuk beli.  Memang first class!

Kali ini saya colorkan pulut saya yang first class juga ni dengan warna bunga  telang. Tak payah dah susah-susah ke Chiengmai lagi. 


Bahan-bahan Pulut:
2 cawan pulut
Bunga telang (lagi banyak lagi biru warnanya)
1/2 cawan santan cair
Garam
Secubit gula

Cara-cara:
  • Rebus bunga telang hingga mendidih dan menjadi air berwarna biru. 
  • Basuh pulut dan rendam semalaman dengan air bunga tadi. 
  • Toskan pulut dan kukus hingga masak. 
  • Gaulkan dengan santan cair yang telah dicampur dengan garam dan secubit gula. 
  • Kukus lagi hingga masak dan lembut



Bahan-bahan Sos Santan:
1 cawan santan pekat
1 sudu besar tepung beras
Garam
Gula secukupnya
1 helai daun pandan

Cara-cara:
  • Campur semua bahan dan masak atas api perlahan. 
  • Masak hingga pekat dan biarkan mendidih kecil. Sejukkan. 
  • Hidangkan dengan pulut dan mangga pilihan. Lagi sedap dengan mangga emas hitam. Untuk versi ini, saya gunakan mangga chokonan, dah itu saja yang ada di pasar, takkan saya nak meratap hiba pula. 


Sila, sila!


One Response to PULUT MANGGA

Leave a Reply