Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KEK LUMUT



Ada dua berita gembira hari ini. Sebenarnya saya tumpang je kongsi berita tu. Bila meraikan kegembiraan orang lain tanpa secalit ragu dan yang paling utama tidak sekali-kali bersalut hasad dan dengki memang indah kan? 

Kisah gembira dua sahabat.  Seorang sahabat alam maya. Ratu masak-masak. Dilamar majalah JELITA untuk resepi dan persembahan makanan yang memang fabulous habis. Tahniah Sha! Sila beli majalah JELITA edisi Februari 2012 wokeh?!



Seorang lagi sahabat lama. Zaman seperjuangan di Sintok, rakan berlibur di Changlun, beronggeng dan berpesta-rumba di BKH. Kini bergelar CEO. Dia dengan yakin melangkah keluar dari MAS dengan himpunan kejayaan  emas yang ditinggalkan. Tahniah Roger! U deserve it mate! Berita berkaitan di sini.

Ahhh indahnya hari ni. Mari raikan cinta dengan kek yang sedap ini. Dulu-dulu saya suka benar mengorder kek ni. Kali ini, no no no! 

Kek ini kena benar dengan citarasa saya.  Cuma masa nak kukusnya tu adoila, lama bonar. Dan agak manis pada tekak empunya wajah manis ni. Hukhuk. Mungkin lepas ni kena kurangkan gula. Barulah tebu-tebu di ladang boleh berehat lama sikit. 


Tapi kan, yang kurang gembira sikit, pehal kek saya ni sekerat cam ok, sekerat cam lembab lagi? Tak cukup masak ke eh? Saya dah buat dan kukus ikut je 100% telunjuk penyumbang resepi. Huuuu. Ini memang tak gembira.


Caption: tu, tu, tak cukup masak eh??


Nenoneno, Kak Yatie hep mi!


Bahan-bahan:
Sumber : Dayang Jack melalui Kak Yatie
Saiz loyang : 7 inci (saya gunakan loyang 8 inci)


1 cawan tepung gandum
1 cawan horlicks
3/4 cawan gula halus  *mungkin lepas ni kena kurangkan kepada 1/2 cawan saja
250g butter
4 biji telur gred A
4 sudu besar seri kaya (saya gunakan Seri Kaya Gardenia perisa pandan)
1/4 cawan susu pekat
1 tsp esen vanilla
Pewarna hijau (saya gunakan sedikit pandan paste dan 2,3 titik pewarna hijau)


Cara-cara:

  • Sediakan loyang yang telah digriskan dengan sedikit marjerin/butter. Pastikan air kukusan juga telah disediakan terlebih dahulu.
  • Pukul telur dengan butter hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga kembang.
  • Masukkan susu pekat dan serikaya. Juga esen dan pewarna hijau. Kacau rata.
  • Masukkan tepung diselang-selikan dengan horlicks. Pukul perlahan.
  • Tuang ke dalam loyang dan  tutup dengan aluminium foil. 
  • Kukus kira-kira 2 1/2 jam atau sehingga masak.



12 Responses to KEK LUMUT

  1. secara dasarnya, tak ramai yang berjaya membuat kek jadi separuh ok separuh lembab. hanya tangan2 pakar je berjaya. keskeskes..

    kak chah, sebelum buat kek tu, kena niat nak bagi saya setengah loyang, baru kejadiannya yang emmuaskan hati kak chah dan keluarga kak chahhh jugak.

  2. chayok2..nmpak sedap.. x pnh mkn lg kek lumut ni..cemane rasanya ye..cer anto seslice dua kesini..cer cube..cer cube..haha..

    maceh eh atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran chah pulak.. :)

  3. nak ty sket..cer cek blik kat atas sinum..majalah jelita februari 2010? ayoo..kedai basikal ade jual x?/ rare edition tu..hahaha.. anyway thanx ya..pic chah pun cntek2..moga ada rezekinya nnti..insyaallah :)

  4. Tu la, jgn derhaka kat resepi. Resepi suruh guna loyang 7" jadi jgn guna loyang 8" ye. hehehehe..... Takpe, nanti boleh buat lagi sampai berjaya.

  5. izah! hahaha mmg pakar le sangat...tp yg penting sodappp...nak setengah loyang versi lembab semua ke separa lembab separa tidak? pilih..pilih...uwehuweh..

Leave a Reply