Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ROTI JALA & KARI AYAM

Wah cuti sekolah sudah bermula. Saya suka. Balik dari kampung malam tadi dengan lengan yang masih terasa sakit-sakit sebab biasalah buat-buat rajin di rumah mentues


Roti jala dengan kari ayam untuk anak dara balik dari asrama. Itu baru balik dari KB, kalau balik dari obersi berapa jenis pulak saya masak. Heeee
Pertama kali saya  kena menjala setiap hari bila di bulan Ramadhan 3 tahun lepas. Agaknya bau masa menumis kari tu menarik perhatian Nuhaa yang oh no memang terkenal seantero keluarga kerana masalah 'peribadi' dia yang memerangi makanan secara terang-terangan. Hukhuk.

Bila dia dah pandai makan roti jala, saya memang syahdu bila  kena time menjala. Adakah uban di rambut saya turut mempengaruhi hati yang perasan-perasan masih rumaja
Dua cawan saya buat, tinggal dua ketoi.  Semua Nuhaa ngap. Urut dada saya tengok. Hehehe. Terpaksa saya bancuh lagi untuk habuan Sang Arjuna. Takut nanti elemen pilih kasih timbul tanpa disedari dan buatnya Sang Arjuna bungkus tikar bantal lari ke rumah Seri Kenangan, saya juga yang jadi intanku kesepian. Ngehngehngeh.

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 1/4 cawan santan cair
1 biji telur
Garam secukup rasa
Pewarna kuning/serbuk kunyit
Sedikit minyak
Cara-cara:
  • Campur semua bahan dan kacau sebati. 
  • Tapis ataupun kisar untuk memastikan tiada bintilan dalam adunan tepung.
  • Oles non stick pan dengan sedikit minyak. Gunakan acuan roti jala ataupun botol acuan untuk roti jala yang boleh dibeli di kedai-kedai Daiso. * Promote free.
  • Masak dengan api perlahan sehingga permukaan roti jala kering.
  • Angkat dan gulung perlahan-lahan. Ulang hingga selesai.
Bahan-bahan (kari ayam):
1/2 ekor ayam
2 1/2 cawan santan
2-3 sudu besar cili kisar
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1/2 inci halia
2 sudu besar serbuk kari daging
1-2 keping asam gelugur
1-2 biji ubi kentang
Garam secukupnya
Secubit dua garam
Minyak
Cara-cara:
  • Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia.
  • Tumis bersama cili kisar hingga garing dan naik minyak. Masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air. Biarkan naik minyak.
  • Masukkan ayam dan masak dengan api sederhana hingga turun air ayam.
  • Masukkan santan dan asam gelugur. Masukkan kentang.
  • Masak hingga agak pekat. Perasakan dengan gula dan garam.

25 Responses to ROTI JALA & KARI AYAM

  1. buat roti jalan ngan santan mmg sedap!! tp biasa tun bancuh ngan air je, maklum laa, ai dgn diet.. masalahnyer, kuah kari ayam tu sket punya byk tun cicah.. huhu... so, bancuhan roti jala dgn air tu kira utk menyedapkan hati sendiri laa.
    tuu mangkuk lap yu lap mi tun utk nuha ke utk sang arjuna? ;) <- ni pun nk tanya, nmpk ngan xde modal nak mengomen..

  2. Kita pun suka ngan roti jala. Tambah kalau org lain tolong buatkan.... Ingatkan I sorang je yg malas nak mengomen bila ada word verification tu. Kadang kala sampai 2,3 kali makcik dok taip asyik salah je especially bila guna semak fon.

  3. Haha...tulah namanya mak itik di luar pagar, sib baik ada yg baik ati tolong tunjal2kan vontot kasik reti blaja n terus rajin blaja lg... Hee tu, tenkiu....

  4. Ngences ker? Ai lg ngences tgk mango pudding yu ngan stoberi tu... Tk sabar nih tunggu puding keras...sbb ngences ler punye pasai...tp...stoberi xde...

  5. Haha...ummiaisyah, ai ni kan mmg selalu huru hara...keke..kalo buat yg garis2 kemas cm tadika kemas tu akan jd huru hara lg kacau bilau juga ditgn saya!

  6. Rahel, nasib baik my doter tu suka mkn yg senang2...buatnya ari2 nk kek cntik mcm sentuhan rahel masak apa? Tu, kan ke siksa idup ku!

  7. As'salam Chah

    ni kalau anak bujang k.ct ternampak masa bukak blog Chah ni..mahu time tu gak suh Mama dia menjala tengah2 panas ni, tak sanggup rasanya nak menyingsing kain dan lengan dok kat dapur tu hahaha

    cantik kaler roti jala tu Chah, lain kali janganlah buat sikit2 kenalah buat lebih2 ya hihi

  8. Yeahhh...bermula la era layan menu anak bawu barrik asmara ekk..layanzzzz.cam aku ni hok semedang ada kat umah...memang dah tak terlayanzzz beb...tiap minggu buat toti jala...cemuihhh...tapi tingin plak nak versen hang..bakmai sikit...ngeh..ngeh...

  9. che un...aiseh, hang pun nk tumpang roti aku kew...payah ni...hang kan pelopor roti jala di kalangan nyunggiters..err kamis ni jgn lupa no! byk citer beb!

  10. laskar pelangi,

    saya suka nama awak..sbb saya suka muvi tu... ini versi huru hara bak kata ummiaisyah..tapi rasanya ofkoslah level2 pass kalau bagi MIL rasa gitu....kikiki...

  11. Kak CT,

    heheh,biasanya buat byk tu mesti ada lebih seketoi dua yg x abis...tp kali ni...mmg dahsyat tul penangan roti jala mama Chah...hehehe bak nombor anak bujang akak, bior saya call suh dia rengek2 kat mama dia suh menjala gak...hikhik

  12. waduh enak bangat roti jala ni kak Chah...ehh anak akak dah besar yer saya panggil kak Chah la yer.memang best kalau kena dgn kari ayam tu sungguh menyelerakan:)

  13. Kak chaahhhh...kari ayam tu nampak menggoda..lapo tau pepagi ni duk ngetuk dapo umah org..huhuu.. cuba pas spinggan kari ayam tu yg dah siap dpanaskan!nak meratah aje..jd paham2 la meratah tu nak ayamnya byk skit ye..kentang xmo byk ai takut gumuk.ahak

  14. Hah..camtu la besh kak..takde verification yg sengal tu..sonang keja ai nk ngomel eh..nak ngomen kat sini.hihi..tq kak chah atas kerjasama anda...muahh..hee

  15. Hasue..sokon! baguih kan xde verification.tapi x bewani nak tegur sbb dia ceegu beso..hehe..

Leave a Reply