Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SUPER MOIST CHOCOLATE CAKE


Kalau ditanya yang mana banyak dalam koleksi saya. Sama ada jumlah lemak di badan ataupun resepi kek cekelat? Jawapannya takkanlah lelemak. Uish sedap-sedap aje nak mengata orang gedempol ye. Peratus lemak saya baru 0.007642% je. Paras lemak Amber Chia lebih 0.653% tau dari saya. Kalau setakat Noami Campbell  atau Tyra Banks ke, uhhhh lagi ler. Berpersen-persen lebih. Huihui.

Saya penggemar coklat tegar. Zaman saya bekerja, dalam drawer saya memang ada stok coklat cadbury. *terpaksa sorok sebab anak buah saya di JD dan Syai memang kaki pow tak hengat.


Ini kek yang paling ngetop di jiwa murni, kudus, tulus saya. Serius ni. Macam mana seriusnya saya malam kelmarin. Dikisahkan dalam pukul 11.45 malam, kami anak beranak 'tertangkap' Bibik yang keluar rumah dan pergi berborak dengan  pak guard! Suka suki keluar rumah tengah malam. Dan saya tahu ini bukan kali pertama!

Alasan? Nak kirim beli top-up. Sedangkan saya benarkan dia ke kedai tak kira masa. Rentetan peristiwa? Saya memang telah bersiap sedia jiwa dan raga, zahir dan batin. Bukan saya tak pernah bersusah payah berserendeh hidup tanpa maidLelah sungguh bila memikirkan hal-hal yang melibatkan manusia yang payah untuk mengerti dan memahami apa itu rasa syukur.


Tapi hati Atin mesti lagi 'sebu' berbanding saya. Pembantunya yang sepatutnya dihantar balik minggu depan, terpaksa dihantar hari ini. Sebab? Hanya jasad Bibiknya akan 'pulang'. Ajal maut rahsia Tuhan. Memang tanjat boboi kaw-kaw kan?.

Dan, saya masih gagal lagi untuk mengotakan janji masa mula-mula berblog dulu. Tiada perasaan, tiada luahan jiwa lara, tiada sedu sedan. Yang sepatutnya menjadi kandungan blog ini adalah habuan jasmani. Cerita jiwa yang suka atau loya sepatutnya tak dikisahkan di sini.  Tapi, mak tengah gewam! gewam! gewam! 


Baik. Makan kek sedap bagi hilangkan pening. Dah dua kali saya cuba resepi kek Minah Sengal ni. Antara yang bestest selain dari choc cake di blog Ratu Jello


Banyak bintang-bintang yang dikutip oleh kek ni. So mungkin bintang dah abis dianugerahkan dek orang lain. So satu Galaksi Bima Sakti saya kasi. Kehkehkeh. 

Bahan-bahan:
Sumber : Chef Zubaidah thru Minah Sengal

*100g serbuk koko (saya masukkan 2 tbs serbuk koko hitam dan selebihnya serbuk koko biasa)
*200g gula castor
*1 tin susu cair (400ml)
*200g minyak sayur
*250g susu pekat
4 biji telur
150g tepung gandum (saya gunakan superfine flour)
1 tsp soda bikarbonat
1 tsp baking powder
Secubit garam (saya tambah)

Cara-cara:
  • Campur bahan bertanda * dan masak dengan api sederhana hingga dissolve dan adunan menjadi licin. Tidak perlu tunggu hingga mendidih. Sejukkan sebentar.
  • Pukul telur berasingan hingga sebati dan masukkan ke dalam adunan coklat sedikit demi sedikit. Cukup sekadar menggunakan hand whisk.
  • Masukkan pula campuran tepung yang telah diayak dengan soda dan baking powder sedikit demi sedikit. Kacau rata.
  • Bakar kira-kira 35-40 minit ataupun boleh juga dikukus. 

10 Responses to SUPER MOIST CHOCOLATE CAKE

  1. lorr.. kawinkan je.. haha.. bertambah sakit kepala datin dengan nasihat tak semena mena saya ni.

    kak chah.. i likee kek ni. saya pun suke!!

  2. izah..adoiiii sakit kepala!!!! masaelahnye, dia tu mini orang, pak gad tu plak laki org...huhuhu.....sib baik ada kek nyamannnn ni...

  3. makneyer bibik ko lagik cantik & kurang lelemak tepu berbanding ko....kalu tak dah lama pak guard ngorat ko....(pak guard ko encem...mcm amir khan tp dia tinggi)

  4. As'saal Chah

    nasib baik lelemak k.ct tak tinggikan. banyak mana ku kutip dan makan coklat macam tu gak ler lelemak dalam tubuh ni..hehehe

    siapa yang menolak makan kek coklat ni memang rugi 100% kan Chah..nak sepotong Chah, nak buat minum petang sambil layan drama Korean..hihihi

  5. emmm...memang nampak lembap...moist je coklat kek ni...betambah gebula bdn kalau makan kek ni...hu hu hu...
    Pembantu rumah...memang susah nak kata...macam2 ragam ada...

Leave a Reply