Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUS KASTURI ASAM BOI




Kalau lunch date dengan kawan-kawan office , ex dah pun :( , saya selalu play safe. Order air laici  takpun tembikai laici. Masa makan di kedai nasi ayam berempah dekat area Kamdar Kajang, Kak Ferry order jus ni. Opocot, sedapnya wa cakap lu! Mulalah saya mengendeng Noli dan Atin sebab boleh pow air yang mereka tak abis. Tapi nak pow asam boi tetap dilarang sama sekali. Patutlah Ani dan Kak Nor berbondong-bondong bungkus jus ni kalau ke Rimba Klasik tu.




Kak Zurin yang ajar cara buat jus ni. Itu antara sebab saya suka berkawan dengan kawan yang berpangkat kakak-kakak. Selain dari saya yang kelihatan ala-ala muka bebas wrinkle dan lebih muda remaja dari mereka, mereka juga banyak pengalaman. Tengok je dah tahu ramuan dalam sesuatu makanan tu.




Membuak-buak nak membuatnya. Jadi sebab semangat membuak-buak dan kemaruk sangat nak minum, saya buat ni. Bukan susahpun. Buat bodo lagi susah wa cakap lu!


Bahan-bahan:

Limau Kasturi
Asam Boi
Gula
Air


Cara-cara:
  • Potong limau kasturi di pangkalnya.
  • Sumbat sebiji asam boi dengan lafaz Bismillah.
  • Rebus dengan api perlahan. Masukkan gula dan rebus hingga agak pekat.

Untuk nikmatinya, campur dengan air dan ais. Gua tak mau cakap banyak, memang perghhh!!!


6 Responses to JUS KASTURI ASAM BOI

  1. Wah dah terliur nampak air limau kasturi tu, tambahan siap ada effect ais meleleh tu.... Lagi satu, tepung bungkus tu, aduhai lamanya tak makan.

Leave a Reply