Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NASI IMPIT KUAH KACANG

Nasi impit? Mak saya panggil nasik kapit. Kapit atau impit saya rasa dua-dua tu merupakan proses menganiaya nasi sedang berlangsung. :)

Dulu-dulu nak buatkan nasi yang asalnya berbutir-butir jadi terpenyek, kena usaha dalam susah payah. Pernah saya saksikan dengan mata kepala saya, emak saudara saya buat nasi impit, giles babeng complicated. 'It's  complicated' seperti mana yang tercatat dalam status FB pun tak semaksimum itu kecomplicated-an yang dihadapi mak sedara saya tu. Haha mula dah perosak bahasa ni beryakyakyey memporak-perandakan bahasa.

Tanak nasi-guna dapur kayu, silap-silap separa hangus. Terpaksa korek separuh, yang separuh lagi kena buang. :( Bungkus dengan kain putih, tindih dengan benda-benda berat. Oleh kerana berat saya berat sikit je dari gula-gula kapas plak tu kurang lebih je dengan berat Nurfathia, jadi saya tidak dijadikan sebagai objek penindih oleh emak saya dalam perjuangan membuat nasi terkapit di atas. 

Emak lapik dengan kukur nyor rasanya. Entah, ye kot.

Malamnya emak masak kuah kacang yang sangat lazat baunya. Dan menjadikan hidup saya untuk hari itu tidak lagi puzzling seraya meneka dalam kesamaran. Sebab saya dah tau apa yang mak sediakan untuk sarapan pagi esok.
Fuhh dahsyat hebat rasanya bila bersarapan dengan nasi kapit kuah kacang mak. 

Sekarang nak buat nasi impit, huk aloh. Berrrr kiri berrr kanan, dah siap. Macam saya ni, rebus aje nasi impit cap faiza ke cap nona ni ha. Campak daun pandan 2,3 helai. Koyak-koyakkan dulu jangan lupa.

Lepas tu gorenglah kacang tanah, barang  2 cawan. Nak banyak tambah lagi secawan. Ada pilihan lagi, kalau rajin lebey, goreng tanpa minyak. Kalau macam saya, eh macam kawan saya, buh minyak sikit biar cepat masaknya.

Kisar gi kisar mari. Dapat kacang yang dah lebur. Simpan lebih kurang segenggam untuk tumbuk-tumbuk kasar. Biar cantik tekstur kuahnya. Itupun Kak Fathia kena sebut jugalah kan, mana tau ada yang lupa. 
Itu versi bagi resepi sambil bagi sambil tak ikhlas, sebab banyak bebel dari resepi. Nak versi tak ada selindung-selindung punya, korek kat SINI. Sama aja kekdah pembuatannya. Sedap tak sedap, janji sedap. 

Apa yang paling utama, suami makan hasil air tangan isteri yang mithali tu. Mana tau sebab kuah kacang dengan nasi terkepit ni buatkan suami keluar bajet tambahan, ada manifesto baru lagi. Murah rejeki hampa dapat cincin wah chan ke, habib jewel ke lagi 4 bijik. Tak ke senyum sampai kedutan di wajah nampak ketara, tapi ada aku kisah??. Sebab koleksi cincin ai dah bertambah jadi 14 butir yu, tapi jari ai cuma ada seploh je, cemana tu?


10 Responses to NASI IMPIT KUAH KACANG

  1. tetiba je rasa teringin nak makan nasi impit pulak... GD dulu mak buh dalam daun pisang. balut ketat2 pastu tindih ngan lesung batu... meleleh air liur..

Leave a Reply