Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NASI GORENG WONDERPET


Ini pula signature dish saya.  Ringkas dan senang ya amat. Memang rasa nak ketawa hahaha kan?  Tapi kesan pada orang yang memakannya, OMG! Dafi! Dafi!  Sangat mendalam.  Jika di pejabat lama dulu, saya memang terkenal dengan nasi goreng lazat ini. (andai ini dikategorikan sebagai sedang jatuh ditimpa perasaan, biarlah saya perasan sekali sekala, boleh?)

Asalnya emak saya selalu goreng nasi dengan cara macam ni. Masa kecik-kecik dulu apa lagi sarapan yang boleh  menyelesaikan masalah perut kelaparan di pagi hari? Jangan impi ada pancake dengan honey yang meleleh-leleh di piring , fresh cream dan tertonggok dua butir strawberry di atasnya ok? Jika bukan nasi goreng, cekodok bilis. Tidakpun lempeng. Eh lupa, itulah pancake sebenar!
Ada nasi dan ikan goreng semalam. Magiknya pagi ini ianya sudah diubah menjadi nasi goreng yang sangat sedap dan buat saya tersenyum-senyum keriangan.  Rakan-rakan di pejabat juga. Pasti melompat-lompat kegirangan juga jika nampak saya yang anggun berbusana kerja meletakkan Tupperware berisi nasi goreng ini atas meja pantry. Ada juga yang buat-buat syahdu  teringat nasi goreng emak dia di Marang. Mengada!
Ani telah mengkomersialkan nama nasi goreng ini. Sebab ada batang celery. Dia kata wonderpet suka makan batang celery ini. Entah saya tak menontonnya jadi terpaksa ianyakan saja. Goreng nasi ini, terus ingat emak, ingat Ani, ingat wonderpet, ingat isteri  Haji Nordin, ingat kawan. Semualah!

Bahan-bahan:
2 mangkuk nasi
2 ekor ikan selayang/kembung yang telah digoreng
1-2 batang celery
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
6-7 biji cili api
1 biji telur


Garam dan serbuk perasa
Minyak

Cara-cara:
  • Asingkan isi ikan dan tumbuk kasar. Ketepikan.
  • Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi.
  • Tumiskan bahan rencah tadi hingga garing.
  • Masukkan  telur, garam dan perasa. Kacau dan pecah-pecahkan telur.
  • Masukkan batang celery yang telah dipotong kecil.
  • Seterusnya masukkan ikan dan nasi. Kacau rata.
Masukkan dalam Tupperware dan jamulah rakan-rakan anda di pejabat. Pastinya menyayangi anda dek kerna nasi ini. Wonderpet, wonderpet, kami datang!


Leave a Reply