Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KUIH KOCI LABU

Sebut je labu terus teringat kenangan 'manis' di asrama. Sayur labu masak air yang mana ikan bilis keras ketung berenang-renang ketepian dalam kawah. Lauknya  ikan cencaru goreng lengkap berjaket. Isi ikan yang lembut sikit je dari bijih besi. Itu menu untuk hidangan  bersahur, jam 3 pagi. Siapa tak bangun bersahur, kena denda cuci tandas. Aduhai, siapalah penggubal undeng-undeng tak berhati perut tu.


Alasan  saya bangun untuk pergi makan, nihil. Tetapi kugagahi jua dengan harapan setinggi gunung; mana tau kalau saya turun juga ke dewan makan untuk menikmati lauk 'menggoda' tu saya boleh terserempak dengan Sang Arjuna. Mesti bila nampak dia, terus  darah gemuruh campur gedik pun naik ke kepala dan bunga-bunga cintapun jitu disulam di kedinginan  pagi. Heks!




Sebab itulah  saya tidak pernah masak labu untuk dibuat sayur. Saya cuma memakannya bila dimasak oleh orang lain.  Juga ikan jaket jangan berani-berani nak singgah ke dapur saya. Tobat tak lalu nak makan dah wok!



Tapi koci labu ini memang betul-betul menggoda. Lembut dan lemak. Lemak manis inti dibaluti wangi daun pisang. Mengunyahnya tatkala wajah disapa dinginnya  angin petang   sambil bergurau senda mengingat kisah ketawa ria dengan Sang Arjuna tercinta. Arghhhh...Gedss!


Bahan-bahan:
Sumber : Bonda Tercinta

Untuk Inti

1/2 biji kelapa inti (diparut)
2 -3 keping gula melaka
Gula pasir
2 helai daun pandan dikoyak dan disimpul
Air kelapa (juga boleh digantikan dengan air kosong biasa)
1 sudu besar tepung gandum

Cara-cara:

  • Masak gula melaka dengan air kelapa hingga gula hancur.
  • Masukkan simpulan daun pandan.
  • Masukkan kelapa dan masak dengan api perlahan hingga kelapa agak kering dan melekit. Masukkan gula pasir jika masih kurang manis.
  • Akhir sekali masukkan tepung gandum dan kacau rata. Masak hingga agak kering. Sejukkan.

Untuk kuih:

1 cawan labu yang telah direbus dan dilenyek
1 1/4  cawan tepung pulut
Sedikit garam halus



Cara-cara:

Campurkan semua bahan dan jadikan doh yang sekata. Adunan akan melekat sedikit pada tangan. Tidak perlu tambah tepung kerana ini akan menghasilkan kuih yang lembut dan tidak liat.

Untuk sapuan pada kuih:

1 cawan santan pekat
1 sudu teh tepung beras
Sedikit garam


Cara-cara:

  • Campur tepung dengan santan dan kacau hingga sebati.
  • Masak dengan api perlahan. Masukkan garam.
  • Apabila sudah timbul buih-buih kecil (mendidih sedikit) tutup api dan ketepikan.





Cara-cara untuk membungkus kuih:
  • Gentelkan inti sebesar saiz duit 20 sen. Ketepikan.
  • Ambil adunan tepung anggaran sebesar duit 50 sen  dan bungkus inti tadi. Jika doh agak melekit, sapukan tangan dengan sedikit tepung gandum.
  • Sapukan sedikit sapuan santan ke atas daun pisang.
  • Letakkan sebiji kuih dan bungkus dengan kemas.
  • Kukus kira-kira 20 minit atau sehingga kuih masak. 

Lembut dan lemak. Lemak dan Lembut. Huishh!


yang dihoskan oleh SSB of Small Small Bakers

9 Responses to KUIH KOCI LABU

  1. terima kaseh lah sbb hulurkan resepi koci labu ni.selalu akak menempah je..mmg best koci labu ni akak suka makan.terimakaseh pd bonda ya.:)))

  2. Muah..muah...koci labu memang beh..masa pokok labu aku dok berbuah sampei tak larat nak buat koci ni...memang sedap....yummy

Leave a Reply