Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Red Ruby In Coconut Milk


Bangi  bukan merupakan kota cosmopolitan hingga ada 2,3 biji kolej Kosmopolitan tercacak depan hidung orang  Seksyen 7. Jadi bila ada restoran hebat macam Red Wok Café, semua orang mula berbicara dan mengumpat tentangnya. Yati yang memulakan misi, diikuti dengan Atin anggun. Dan penduduk Bangi yang lainpun turut serta.
Tapi si kurus yang selalu hampeh kalau menerangkan pasal makanan buat saya sakit kepala nyut nyut bila kena memikirkan  apa kejadah menda yang dia makan. Dia  yang makan dan saya pula yang kena teka apa bahannya.
Nasib baik saya berhenti kerja dan mereka heret saya untuk makan di situ. Antara menu yang diorder, red ruby inilah. Nak menangis seikhlas hatipun tak jadi sebab saya kena teka apa bahannya. Saya wild guess saja sebab malas nak layan diorang, sedangkan hati penuh bunga kemboja sebab dapat hadiah cadar mahal. Time kasey!
Siah meneja yang rajin meng-goggle, terus email semua orang.
“tepat tekaan ticer”. Saya dipanggil ticer. Ngok!
 Oklah. Ticerpun ok sebenarnya, tapi ticer selim ke. Huh tak reti langsung nak angkat martabat kawan.

Bahan-bahan :
Sumber : adaptasi dari hidangan Red Ruby oleh Red Wok Café, Bangi
Saiz hidangan : 5-6 orang
5 biji sengkuang cina (saya terpaksa guna sengkuang biasa sebab kebetulan sengkuang cina sudah habis dibeli penduduk China)
2-3 sudu pewarna merah (saya gunakan no taste red coloring)
Tepung ubi secukupnya
3-4 cawan santan pekat (perah dengan air masak)
1 tin susu cair
Garam
Air gula secukupnya
Ais (atau sejukkan campuran santan dalam peti ais)
Beberapa ulas buah nangka

Cara-cara:
  • Potong dadu sengkuang dan basuh bersih. Rendam dalam air yang telah dicampur dengan pewarna merah kira-kira setengah jam. (saya masukkan 2-3 sudu gula dalam air rendaman sebab sengkuang kurang manis berbanding sengkuang cina)
  • Toskan dan gaulkan dalam tepung ubi.
  • Sediakan air rebusan hingga mendidih.
  • Sediakan juga air sejuk dalam bekas berasingan. Masukkan sengkuang tadi anggaran segenggam pada satu-satu masa ke dalam air rebusan. Cara merebusnya sama seperti membuat  Buah  Melaka. Red ruby ini akan timbul apabila telah masak.
  • Campurkan santan dengan garam. Masukkan air gula dan susu cair. Seimbangkan rasa lemak manisnya.
  • Hidangkan bersama nangka dan lagi nyaman dihidang dengan ais dan hirup depan orang puasa enam. Jahat!

One Response to Red Ruby In Coconut Milk

Leave a Reply