Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PAVLOVA


Kalau tak silap saya pada pertengahan Disember lepas saya discover blog Kak Jun ni.  (waktu tu mood kerjapun sudah  terbang melayang ikut hantu susu ke mana entah). Asalnya sebab saya suka menatap wajah-wajah kek yang cantik molek ditatarias oleh tangan-tangan manusia yang sungguh berseni. Selepas dari itu, saya memang mengikuti perkembangan blog Kak Jun ni. Blog yang best sebab  kek Kak Jun sangat cantik dan memukau. Paling utama tulisan beliau yang mengkhayalkan sesiapa yang membacanya. Mungkin pengalaman beliau sebagai bekas wartawan turut menyumbang kepada kepada hasil penulisan yang sangat bagus.
Sebelum puasa kalau tak silap, saya tengok Kak Jun buat dessert ini.  Beliau mencatatkan sumber resipi  diambil dari Joy Of Baking.
Pavlova. Dengar namanya seperti nama orang. Rupanya bila saya google, memang ya ianya nama seorang wanita. Anna Pavlova.
Persembahan Kak Jun dan ceritanya buat saya teruja untuk mencuba. Saya dapat  bayangkan keenakan pavlova ini. Rupa paras dessert ini  sungguh menggoda.
Semangat berkobar-kobar untuk menjamu rakan-rakan ex officemate dengan  resipi baru ini, tapi oleh kerana Si bapa kacak itu demam, jadi saya seolah tak cukup masa untuk sediakannya. Maaf ya kawan.

Bahan-bahan:
sumber: Joy Of Baking melalui Kak Jun
4 biji putih telur (pada suhu bilik)
1 cawan gula halus (saya kurangkan  kepada 2/3 cawan sahaja kerana rata-rata komen blogger yang telah mencuba resipi ini mengatakan ianya sangat manis)
1 sudu teh cream of tar tar
1 sudu teh tepung jagung
Esen vanilla (dalam resipi mencatatkan  satu sudu teh juga, tapi saya teka resipi tersebut menggunakan ekstrak vanilla yang memang betul-betul pure berbanding jenama apa entah yang saya guna ni. Jadi saya letak 2 sudu besar. Ha ambik ko. Bukan apa, takut sangat bau hanyir telur tu mengganggu konsentrasi masa nak memakannya nanti.
Cara-cara:
  • Pukul  putih telur  hingga berbuih. Ok macam ni. Sasaran kita adalah untuk buat meringue ok.
  • Jadi langkah seterusnya bila adunan telur sudah agak putih, masukkan gula sedikit demi sedikit. Masukkan juga cream of tar tar dan tepung jagung.
  • Pukul lagi hingga mencapai tahap bertanduk/soft peak. (celup beater dalam adunan,  untuk test). Jadi pada tahap ini, adunan telah stabil dan jangan nak mengada-ngada konon-kononnya nak bagi tanduk lagi panjang so cik kak sekalian pukul lagi dan lagi.  Agak-agak nak menderita pavlova tak jadi, buat-buatlah terlebih rajin.
  • Sebelum tu jangan lupa sediakan loyang dan lapik dengan parchment paper. Lukis bulatan mengikut saiz yang digemari sebagai penanda aras agar jari jemari mu tidak terpesong semasa  menempek meringue nanti.  Gunakan spatula untuk mengisi pavlova ikut bulatan yang telah dilukis. Oh ya, terbalikkan kertas tu, bukan apa nanti jadi pula pavlova perisa pensel. Hiks. Bentukkan seperti kek.
  • Dalam resipi disarankan kita bakor pada suhu 130 darjah C, tapi oleh kerana tahap kedegilan saya yang tinggi saya setkan suhu lebih tinggi juga iaitu pada 150 darjah. Bukan apa, tekaan saya kalau 130 darjah, macam nak kena tunggu 4 hari je baru boleh masak itu pavlova. Heeee.
Betul, guna suhu 150 darjah C, letak di tengah-tengah oven, saya cuma perlu bakar selama satu jam saja. Jangan buat-buat rakus sangat, bila dah offkan oven, biarkan sejuk dulu dalam oven.

Bahan-bahan topping dan hiasan:
1 cawan (240ml) whipping cream ( saya guna kira-kira ¾ cawan saja, tak cukup lah pulak..tupun dah puas kikis pada kotak. Tapi mak ok je!)
2 sudu gula (saya skip sebab saya gunakan whipping cream jenama Rich, memang rasanya dah cukup manis)
Cara-cara :
  • Pukul whipping cream hingga kental dan  gebu. Masukkan gula (jika applicable). Pukul lagi hingga betul-betul stabil dan pekat.
  • Tuang atas meringue tadi dan hiaslah dengan buah-buahan segar. Untuk catatan juga, buah-buahan segar paling sesuai  kerana rasa masam-manisnya akan seimbang.
Baik. part yang paling penting, komen saya, dessert yang manis menawan dengan rupa yang sangat rupawan. Gebu dan berkrim aje bila masuk mulut. Rasa seakan-akan marsmallow, tetapi marsmallow lebih kering dan melekat kat lelangit. Bagak sedap ah!

2 Responses to PAVLOVA

  1. weii...ni antara list yg aku nak cuba...dah hampir setahun wesepi tu terperap...kalo hang dah kata sedap bagak....harus esok gak aku cuba..hehe

Leave a Reply