Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RED VELVET CAKE


Begini. Bila ada sesuatu benda yang baru dan  popular, kita pasti tak mahu ketinggalan merasai bahang populariti itu kan? Mula-mula saya jakun melihat kek merah gebu  ini. Tetapi hajat di hati memang menggeletis  untuk mencuba kerana bahan-bahan frostingnya yang  menggamit perasaan saya. Cheese dan Chah, ejaannya pun seakan-akan sama. Itupun  sudah  menggambarkan kami memang sejiwa dan sukar dipisahkan.
Sebelum saya  sibuk mahu berblogging  ada e-buku resepi macam ni, beberapa kali juga saya buat kek ini.   Pelbagai resepi saya cuba dan memang dah dasar suka  memandai-mandai untuk mengolah resepi orang. Resipi  dari sini   antara yang terawal saya cuba. Tidak kurang juga resepi  dari buku Kek Cawan ini  isteri sahabat saya Zall.  Juga dari All Recipe.   Tidak lupa resepi dari Chloe yang comel rakan ‘sekuliah’ di  ICCA.
Ada yang menyarankan penggunakan tepung superfine/ tepung halus. Ada juga yang guna tepung naik sendiri dan tepung serbaguna. Penggunaan tepung superfine menjadikan tekstur kek sedikit padat-mungkin ada salah di mana-mana, tapi kebanyakkan percubaan saya hasilnya sama. Jadi saya prefer guna tepung naik sendiri. Penggunaan butter juga. Maaflah. Mak memang suka mencipta kontroversi. Tapi tak sangka pula Datin Norizan suka resepi olahan ‘penjual kek’  amatur macam saya ni. Tq Datin!

Bahan-bahan kek (setelah diolah  sedikit):
Sumber asal : Joy of Baking dan All Recipe
 2 ½ cawan tepung naik sendiri
1 ½ cawan gula castor
250g butter
2 biji telur
1 cawan buttermilk (campurkan susu segar  dengan 2 sudu kecil apple cider vinegar)
1 ½ sudu besar serbuk koko
1 ½ sudu besar pewarna merah
Sedikit esen vanilla
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh apple cider vinegar

Cara-cara:
  • Pukul butter dengan gula hingga kembang.  Jangan lupa sekali-sekala perlu dikaup  adunan di dalam mangkuk pengisar untuk memastikan semua bahan diputar sempurna. 
  • Masukkan telur satu persatu. Masukkan juga esen vanila.
  • Pukul lagi hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan buttermilk dan campuran tepung berselang-seli. Pukul hingga sebati.
  • Campurkan serbuk penaik dan apple cider vinegar dan kacau cepat-cepat. Apabila nampak buih-buih halus seperti  buih mulus ombak di lautan nan biru telah terbentuk, tuang ke dalam adunan kek. Pun kena pantas-pantas.   Kacau sebati.
  • Sebelum tu panaskan dulu oven 20 minit lebih awal. Griskan tepi  loyang dan lapik bahagian bawahnya dengan kertas minyak atau parchment paper. Bakar pada suhu 170 darjah C kira-kira 45-50 minit.

Bahan-bahan untuk creamcheese frosting:
250g creamcheese
250g mascarpone cheese
1 cawan non dairy whipping cream
1 cawan gula icing
Sedikit perahan jus lemon
Lemon zest  (daripada sebiji lemon)
Cara-cara:
  • Lembutkan creamcheese dan mascarpone cheese. 
  • Pukul mereka  hingga agak kembang.
  • Masukkan gula icing dan pukul lagi hingga warnanya menjadi sedikit pucat ala-ala muka tanpa secalit alat mekap gitu.
  • Sementara menantikan adunan cheese kembang, pukul whipping cream dalam bekas yang berasingan hingga gebu dan kental. Tuang ke dalam adunan cheese dan pukul lagi hingga sebati.
  • Masukkan perahan jus lemon dan lemon zest dan kacau rata.
  • Icekan pada kek dan hiaslah mengikut naluri ibu atau naluri cake boss masing-masing.  Jika creamcheese mencair sedikit semasa proses melapiskannya pada kek, masukkan sebentar ke dalam peti ais untuk menjadikannya stabil semula.
Pesanan penaja – semasa menyagat lemon tersebut, pastikan tidak tersagat kulit dalamnya yang berwarna putih kerana rasanya pahit beb. Ok, kalau dah tau takpe.
Nikmatilah keenakan rasa cinta yang merah membara menyala menggoda. Hmmm

Categories:

Leave a Reply