Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUBUR JAGUNG YEH


Jika anda google map dan search di manakah lokasinya Yeh itu, anda pasti menemukan ada sebuah kebun jagung yang sedang menghijau. Di celah-celah pokok jagung tu ada seorang perempuan yang sedang-sedang saja umurnya tetapi degil asyik nak berkebun dan dan tak reti duduk diam. Jika dikecilkan lagi pencarian, anda pasti nampak perempuan itu bersama menantunya yang  kuat makan nasi sedang tekun dan gigih mengusahakan ladang jagung. Lepas ni tanam tembikai pulak. *Pening

Jagung dan ceritanya.  Ianya sebahagian dari kisah manis hidup saya. Masa kecil dulupun emak saya memang menanam jagung. Di Yeh tu lah.  Dulu menanam jagung guna kayu yang ditajamkan hujungnya untuk membuat lubang. Lepas tu masukkan beberapa biji benih jagung dan tenyeh-tenyeh dengan kaki. Sebab tulah sampai sekarang walaupun kaki saya kesat dan kasar saya tak rasa malu. Itu cuma secebis dari catatan takdir  yang membesarkan saya.
Jagung ini. Lagi hasil dari Yeh. Tanpa saya sedar mungkin Yeh itulah yang turut menyumbang kepada wang saku yang dikirim oleh emak ayah saya semasa saya belajar. Buat-buatlah nak beli buku FM. Padahal buat menyunggit ke Bukit Kayu Hitam.  

Bahan-bahan:
5-6 tongkol  jagung
3 cawan santan
½ cawan susu cair
Satu genggam sago –rendam sebentar
Gula putih secukupnya
Sedikit garam
Daun pandan- koyakkan dan simpul. Pernah saya terbaca wangi pandan berkurang jika dihiris berbanding jika dikoyakkan. Saya tak perasan pula. Tapi saya lebih senang koyakkannya. Sebab apa pengalaman mengoyakkan buku latihan untuk  buat anak anak patung kad Lady D dengan Putera Charles banyak membantu saya mengoyak daun pandan dengan cekapnya.

Cara-cara:
  • Cincang dan hiris halus jagung. Kikis tongkolnya untuk mendapatkan jusnya. Pastikan mata dikecilkan sedikit semasa mengikis tongkolnya kerana airnya akan terpercik terkena muka dan tangan. Takpe boleh basuh.
  • Rebuskan jagung tadi dengan air yang minimum (anggaran tenggelam je) hingga menggelegak.
  • Masukkan gula dan daun pandan. Masak hingga gula hancur.
  • Akhir sekali masukkan santan. Bila sudah mendidih dan timbul buih-buih halus, masukkan sago dan susu cair. Masukkan sedikit garam. Masak hingga sago menjadi jernih.
Nikmatinya sambil mengimbau pahit manis pengalaman ‘menugei’ jagung di Yeh.  

4 Responses to BUBUR JAGUNG YEH

  1. It's what we were that makes us what we are today.
    I'm proud of my background as a coffeeshop kid:)

    I can absolutely 'feel' your bubur jagung. Manis rasanya dengan manisnya ingatan.

  2. Wendy, yup..absolutely, always proud of my background as well... Anak makcik kantin cum farmer cum pisang goreng seller cum everything.. For us :)

Leave a Reply