Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KUIH LAPIS DARUL AMAN

Seminggu cuti sekolah, seminggu juga saya tak dapat turut serta dalam fenomena berebut nak beli nasi lemak kat simpang sekolah Tadika Nabiha. Heran juga saya nasik lemak halba yang harum dengan sambal yang sedap cuma berharga seringgit. Tak kisahlah kalau dibungkus dengan daun pisang hutan dan surat khabar Nanyang Siang Pow pun kan. Sedap dan murah. 
Tinggal di kejiranan Cha Ya Nun Aliff ni agak susah bagi saya nak dapatkan sarapan pagi yang sedap. Mungkin harga pada sesetengah orang tidak membebankan, no hal punya tapi bab rasa, jangan main-main. Biasanya harganya mahal macam bedil, tapi rasanya-wuhhh up sikit je dari makanan penjara. Ke makanan penjara sedap macam kat hotel? Ataupun makanan hotel tak sedap macam makanan penjara?
Ah! solvelah sendiri permasalahan di atas.

Gedik tul nama kuih lapis saya kali ni. Bukan apa sebagai memperingati negeri asal ibu mertuakoo. Itu aje. Kebetulan pula warna-warnanya telah saya 'jelapang padikan'. Tetiba rasa nak beli baju raya kaler macam kuih ni. Heeee
Lama dah kepingin nak mencuba resepi kuih lapis yang letak tepung hoen kwee ni. Menggebu-gebu rasa tak sabar bila tengok di blog Jejaka Gebu tu. Tapi memang sah tak kesampaian juga lagi. 


Bila  start kerja-kerja awal pembikinan, rupanya semua tepung hoen kwee saya berwarna-warni. Takkan nak u-turn pula bila nyior dah 'dikukur' dan segala persiapan lain telah dilakukan dengan rapi sejak berbulan-bulan yang lalu kan?. Kekekeke.
Bahan-bahan:
Sumber : Cik Mat Gebu
Bahan A:
150g tepung beras
30g tepung hoen kwee (saya gantikan dengan tepung ubi)
400ml santan pekat
160ml air
Bahan B:
180g gula halus (saya guna 160g)
150ml air
Daun pandan untuk mewangikan (saya tak letak)
Secubit dua garam
Pewarna yang disukai (saya gunakan hijau epal, royal yellow dan warna asal)
Untuk ikut cara Cik Mat, sila ke SINI
Cara saya:
  • Campurkan semua cecair sebanyak 710ml (campuran santan, air dan air dari bahagian B) * saya guna 700ml santan.
  • Masukkan gula dan kacau hingga larut.
  • Masukkan tepung dan garam. Tapiskan jika perlu.
  • Bahagikan kepada warna-warna pilihan. Kalau guna 4 warna, gunalah sifir 4 untuk bahagikan sama rata, adil dan saksama.
  • Oleskan loyang dengan sedikit minyak untuk memudahkan kerja-kerja mengeluarkan kuih dari loyang nanti. Lapik dengan plastik juga bisa!
  • Kukus selapis demi selapis kira-kira 6-7 minit setiap lapisan.
  • Pastikan adunan tepung dikacau rata sebelum dituang ke atas lapisan seterusnya untuk mengelakkan adunan tepung mendap.
  • Sejukkan sebelum dipotong.

18 Responses to KUIH LAPIS DARUL AMAN

  1. Chah, apasaiii xda kuih lapis Darul Makmur....org Pahang nak makan jgk ni...cantiiikknnyaaa lapisan demi lapisan kuih tu...akak ni dah malas tahap gaban...serba serbi malas...hehe

  2. Sabar, tq nyinggah. Dulu saya pernah buat lapis darul iman ikut negeri kelahiran saya...lapis dgn cekelat hitam .. ada dlm blog ni gak.. tp rasa yg asli gak yg beh...

Leave a Reply