Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SWEET POTATO ROSE PAU


Beberapa bulan lalu bila saya tengok rupa pau ini di blog pemenang Blogger Masterchef, Wendy , dalam hati saya kata memang kreatif dan rajin sungguh untuk menggentel pau hingga jadi cun begitu. Tapi berhenti di situ dan dibawa angin lalu sajalah. Bila membuat pau saya tetap buat dalam versi boolat-boolat.



Tapi bila beberapa minggu hangat ni, ramai blogger yang mengeroskan pau ini, saya teringinlah pula untuk mencuba. Adunannya lebih kurang adunan pau biasa, cuma ambil masa sedikitlah untuk menggentel kelopak ros ini. Tak apalah. Nak membeli jiwa semua orang dalam rumah punya pasal.




Cara membuat kelopak saya tak ikut cara Wendy dan Kak Ita. Saya gentel macam saya menggentel bunga ros dari gumpaste. Pada permulaannya saya cuba juga guna cara Wendy, tapi terkial-kial dan hampir kecundang. Saya buat separuh saja dari adunan di bawah.


Bahan-bahan:
Sumber : Wendy

500g tepung gandum (saya gantikan dengan tepung pau)
250g keledek purple (direbus dan dilenyek)
100g gula
200g air
1/2 sudu teh yis
50g shortening/butter
1/2 sudu teh baking powder (saya gantikan dengan bread improver)
sedikit garam
1 sudu kecil ovellet (saya tambah)
Sedikit pewarna pink (saya tambah)
Inti kegemaran secukupnya




Cara-cara:
  • Campurkan semua bahan dan uli hingga menjadi doh yang lembut. 
  • Jika menggunakan bread  maker, campurkan semua bahan dan setkan doh. Kemudian keluarkan untuk dibentukkan seperti bunga ros.
  • Gentelkan inti kacang merah sebesar duit 20 sen. Ketepikan
  • Ambil sedikit adunan tepung pau dan bungkus inti hingga tertutup semua. Bentukkan memanjang seperti kudup bunga. Dudukkan kudup dan tabur sedikit tepung di bawahnya  untuk mengelakkannya melekat.
  • Ambil aduan tepung anggaran sebesar duit 20 sen dan canaikan sederhana nipis. Tampal pada kudup tadi dan bentukkan seperti kelopak ros. Buat sekeping demi sekeping hingga mendapat bentuk bunga yang diingini.
  • Letakkan dalam paper cup ataupun lapik dengan kertas/daun pisang.
  • Peram kira-kira 40 minit hingga pau naik.
  • Kukus kira-kira 20 minit atau sehingga pau masak.
Untuk cara membentuk bunga ros seperti yang asal, sila rujuk Blog Wendy dan Blog Kak Ita.





15 Responses to SWEET POTATO ROSE PAU

Leave a Reply