Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BROCCOLI AND LEEK SOUP


Hujan-hujan ni malas betul nak keluar ke mana-mana. Rasa macam  nak melengkar je. Plan asal minggu ni nak ke rumah Shaffe, nak menggentel Muhammad yang gebu comey lotey tu. Terasa rindu pula nak beranak kecik. Hikhik.


Belek-belek buku resepi Oprah, yang bila entah saya beli, ada resepi soup ni. Sebelum ni bukak  buku ni sebab ikut resepi carrot walnut cakenya aje. Menarik pula memandangkan ada seketui broccoli yang hampir mereput  tersemadi di sudut peti ais.



Godek ajelah sebelum hujan mendatang. Nanti dah hujan, sibuk nak bergomol dengan Nabiha sampai dua-dua orang kecundang pada huruf zzzzzz. Hirup sup yang tak sama langsung dengan resepi asal sebab daun leeknya tak ada. Lagipun tekak pencinta lemak ni mana boleh makan sup ala-ala menu sihat tu.


Bahan-bahan:
Sumber (tetapi telah ditokok tambah) : The Oprah Magazine Cook Book
Saiz hidangan : 2 orang

Seketul isi ayam (bahagian dada)
2-3 batang leek (saya tak letak)
Seketul kecil broccoli
Sedikit lada hitam -tumbuk kasar
Garam
1/2 ketul kiub perisa ayam
2 sudu besar shredded mozzarella cheese (saya tambah)
1 biji kentang (saiz kecil-saya tambah)

Cara-cara:
  • Rebus ayam hingga empuk. Ketepikan.
  • Dalam bekas berasingan, rebus kentang dan broccoli hingga empuk.
  • Masukkan broccoli, kentang dan ayam beserta air rebusannya dan blend hingga halus.
  • Masak atas api sederhana. Masukkan cheese, garam, kiub ayam dan lada hitam. Masak hingga mendidih. 




4 Responses to BROCCOLI AND LEEK SOUP

  1. amboiiii cantiknyer blog ni...gmbr pon menarik. nak try la sup brokoli nih tp takut anak plak xnak....hehehe. xpe la ibu yg mkn klu anak xmo kan? aya asal org penang tp dok kat bentong sktg...

  2. Hanim, tq tq . Sup ni x terasa sgt kebroccoliannya sbb dh kena blend...nanti nk blk maran saya nyinggah bentong...hehe

Leave a Reply