Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MASAK LEMAK TELUR IKAN DENGAN DAUN KETUMBAR

Memang jarang saya masak telur ikan. Adalah sekali dua kot. Mungkin sebab perasaan belas dan simpati sangat menebal dalam diri saya ni. Bukan apa, saya kesian kat mak ikan. Dibuatnya telur yang saya masak ni telur ikan temakul, cemana?
Bukan setakat mak si Melor ngan Si Pekan je yang majuk lari ke Batu Belah Batu Bertangkup, tapi emak ikan temakul tu sendiripun akan bawak diri ke sana juga nanti. Dan bila masuk ke dalam Batu Belah tu, rupa-rupanya 'ramai' lagi mak-mak ikan kat dalam tu sebab semua telur-telur mereka telah masuk ke dalam periuk saya. Heee. 

Tapi siyes cakap, mak teruje kat telur ikan je. Anak-anak ikan Datin tak main! Apa kelas! 
Bahan-bahan:
500g telur ikan
2 1/2 cawan santan pekat
1/2 inci kunyit hidup
Segenggam kecil cili api
2 ulas bawang merah
2 batang serai
1 helai daun kunyit
2-3 pokok daun ketumbar
1 keping asam gelugur
Garam

Cara-cara:
  • Tumbuk bawang merah dan cili api. Masukkan ke dalam santan dan kacau. Masukkan asam keping dan serai yang telah dititik. Masak dengan api yang perlahan.
  • Apabila telah mendidih kecil, masukkan telur ikan. Masukkan daun kunyit dan daun ketumbar. Perasakan dengan garam.

4 Responses to MASAK LEMAK TELUR IKAN DENGAN DAUN KETUMBAR

Leave a Reply