Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TALAM SEKOTENG

Ohooooooohoi! Awww! Apo nak dikato. Kalau kita minta baik-baik dan penuh kusyuk, tak mustahil permintaan tu mudah saja dikabulkan. *Ada unsur-unsur dakwah di situ walaupun banyak lagi yang Kakak Kedek kena belajar bab-bab nak mentarbiah orang ni
Sebenarnya 'kisah cinta' tak kesampaian pada si sekoteng ni dah lama sangat berlarutan. Ku pendam sebuah duka ala-ala kasih terhalang antara dua darjat pada jejaka Lombok yang bijak mengatur gigi menyusun jari sambil tangan menyentap si gadis untuk dibawa lari. *Well, saya tak percaya semua salah si jejaka. Si dara juga pasti ada khilafnya. Bila ada salahnya si dara, bukankah sang emak (yang sibuk berblog ni) dan si ayah juga punya angkara. Wah dah ada sikit-sikit ciri-ciri Ustazah Pilihan tuh! Baru perenggan ke dua. Kawkawkaw!

Bila Si Milah sms beritahu sekoteng dah dijual di Yummie Bakery, hati Kakak Kedek berlagu riang. Selama ni memang saya mencari-cari kat mana jualnya sekoteng ni. Tiba-tiba apakah? Impian bakal tercapai? Berrrr!! Terus rasa nak color uban-ubanan ni dengan warna-warna sekoteng. Upps! Yang ni jangan ikut tau!
Talam yang sangat berrr!!. Seperti  talam-talam yang lain, sekoteng ni bisa mengikat hati saya. Maknanya, saya akan sayang dia sama macam saya sayang adik dia ; si talam ubi dan juga abang dia; talam keladi tanpa ada pilih kasih. :)
Dan pastinya resepi dari Chef Asma. Tetapi resepi ni saya simpan kemas rapi  dari  Kak Anymz dulu lagi. Masa tu tak tau ke hei nye Che Asma ada jual steamer letrik tu. Bila sayapun menggeletis juga nak memiliki steamer tu, rupanya mak ai banyaknya resepi talam yang lazat-lazat dari Chef Asma. Hehe peghak!
Untuk versi yang cantik molek dan kasi gegar punya, silalah ke blog-blog 'down line' saya ni ye...Muahahahha
Rujukan lain: NorlieKak CT Delima,Kak Ummi HSH dan Kak Ita Masam Manis
* Resepi di bawah adalah resepi yang telah saya bahagikan dua. Maklumlah perut ai cepat ketat kalau makan banyak-banyak. Jika untuk resepi penuh, klik aje pada pautan di atas nun. (ahai ayat, macam laman sesawang kerajaan pula!)


Bahan-bahan:
Saiz loyang : 6 inci


Lapisan bawah (putih)
50g sekoteng (rebus dan toskan) *full resepi letak 50g juga, tapi saya rasa macam sikitlah pulak, jadi saya kekalkan sukatannya dan barulah nampak significant
80g tepung beras
1/2 sudu besar tepung ubi (resepi asal guna tepung hoen kwee)
350ml santan pekat
70g gula halus
Secubit dua garam


Cara-cara:

  • Campur semua bahan (kecuali sekoteng) dan kacau hingga gula larut.
  • Tapiskan terus ke dalam periuk. Lebih baik jika menggunakan kuali/periuk non-stick.
  • Masak atas api perlahan hingga naik wap dan adunan menjadi agak pekat.
  • Masukkan sekoteng dan kacau rata. 
  • Tuang ke dalam loyang yang telah dilapik dengan plastik atau boleh juga disapu dengan sedikit minyak.
  • Kukus kira-kira 20 minit atau hingga masak. Pastikan air pengukus telah dipanaskan terlebih dahulu sebelum meletakkan kuih ke dalam pengukus.
  • Sentiasa lap penutup pengukus untuk mengelakkan air menitik ke atas kuih.
Bahan-bahan Lapisan atas (pink)
80g tepung gandum
1 biji telur
100g gula halus (jika ikut resepi asal sepatutnya sukatan gula adalah 150g, tapi saya agak terlalu manis, jadi saya telah kurangkan)
370ml santan
Secubit dua garam
2-3 titis perisa sirap ros
2-3 titis pewarna pink

Cara-cara:
  • Campur semua bahan dan tapiskan terus ke dalam periuk. 
  • Masak atas api perlahan hingga agak kental dan naik wap. 
  • Tuangkan ke atas lapisan putih tadi. 
  • Kukus kira-kira 25 minit. Selalu pastikan penutup pengukus dilap. *saya tutup loyang menggunakan aluminium foil.
  • Sejukkan sebelum dipotong.




11 Responses to TALAM SEKOTENG

  1. Hi Chah, gee pon buat talam sekoteng semlm tp tak n3 lagi sbb rupanya kurang comey laaa...puas deko2 atas meja nk bagi cantek... tgk yg chah ni cantek jer... jeles ai...

  2. Kak Gee, uhhh fes taim...seleh beleh juge la kak Gee..lapis atas tu cm kurang lemak la..hehehe..*mmg la, saya suka lagi lemak mesti lagi beh..

  3. Ummi aisyah,

    saya pun fes taim tengok...rasanya dia kenyal2 ada sikit2 persamaan ngan sagu..saya suka sbb ralit bila kita kunyah2..kalau letak dalam pengat mesti lagi terancam keselamatan negara..muekekeke...

  4. Kita pun dok sibuk ke hulu ke hilir mencari si skoteng sebab tertawan dengan kayuannya. Maknanya kena pergi bangi la esok lusa...

  5. mcm pernah jumpa sekoteng kat sini tapi takut pula tersalah beli..nanti nk gi cari lagi..hehe

    nampak sgt cun la rupa talam ni..terliur sudah:)

  6. Cantik. Hari tu tengok kat Curlybabesatisfaction. Dah siap salin resepi, tinggal nak cari sekoteng jer lagi

    Regard
    Azie Kitchen

Leave a Reply