Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CREAM PUFF


Bila makan cream puff, terus teringatkan salah seorang kawan saya yang paling cenge. Bila teringatkan Shaffe (yang cenge tu la),  tak ada lah pulak saya tengah makan cream puff. Zaman  belum pandai  menggunakan internet dulu , lenguh tangan menyalin resipi cream puff ni. Mak ai, panjang betul. Sebab  step masukkan cream puff ke mulutpun ada. Rupa-rupanya bila diteliti, penyediaannya ringkas saja. Bukan kategori makanan yang banyak hal atau sensitif untuk disediakan.
Dan, yang payah nak lupa, resepi mama Shaffe yang sangat lazat itu. Dari zaman Uni dulu, bila nampak kereta bernombor Seven Eleven datang ke kolej untuk berjumpa dengan anak cenge dia, hati sudah berbunga riang. Untung sabut, ada cream puff dibawa Mama Shaffe. Hurmm. Memang tak boleh lupa. Terus rasa nak jadi adik beradik Shaffe. Hihi.
Dan lagi, bila semua dah menjadi mama gedik, bila ada je gathering, Shaffe akan disambut riang oleh kawan-kawan bernafsu besar dengan cream puffnya. Tapi akhir-akhirnya si cenge tu dah semakin sibuk, jadi sudah lama pula tak merasa cream puff air tangan dia yang asyik menjinjing Gucci tu.
Entah macam mana, resepi Mama Shaffe hilang dari simpanan. Jadi tak dapat lah saya kongsikan resepi mamanya yang nyum nyum itu. Tak mengapalah. Resepi dari sini ini tidak kurang hebatnya. Manakala resepi untuk cream custardnya saya lebih prefer gunakan resepi Chef Micheal dari ICCA semasa saya hadiri kelas beliau beberapa bulan yang lalu. Custardnya agak sama dengan resepi-resipi yang lain, cuma cara penyediaannya saya suka sebab custard akan kurang berketul dan licin mulus saja. Best pulak tu.


Bahan-bahan puff:
Sumber : Joy Of Baking
140g tepung gandum
1 sudu besar gula
½ sudu teh garam
120g mentega
240ml air (saya gantikan 120ml air dan 120ml susu segar)
4 biji telur

Cara-cara:
  • Masak susu, mentega, gula dan garam hingga mendidih.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga membentuk bebola. Semasa bahagian ini, adunan sepatutnya tidak melekat pada periuk dan akan bergentel-gentel licin.
  • Tutup api dan biarkan sejuk sebentar. Apabila adunan sudah sejuk, masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar hingga kembang.
  • Masukkan ke dalam piping bag dan pipekan pada loyang yang telah dilapik parchment paper/silpad.
  • Bakar pada suhu 170 darjah C kira-kira 20-25 minit. Cream puff  ini akan mengembang jadi pastikan jarak yang selamat semasa dipipekan ke atas loyang.

Bahan-bahan custard:
Sumber : Chef Micheal (ICCA)
200g susu
60g gula castor + 30 g gula castor
 1 biji kuning telur
10g tepung gandum


10g tepung jagung


Esen vanilla
Cara-cara:
  • Masakkan susu dengan 60g gula castor dengan api sederhana hingga mendidih.
  • Pukul kuning telur dengan 30g gula tadi hingga sebati. Masukkan tepung jagung dan tepung gandum dan kacau hingga sebati.
  • Campur adunan tepung ke dalam susu dan masak hingga likat. Sentiasa kacau untuk mengelakkan custard berketul. Bila telah sejuk, bolehlah dimasukkan ke dalam puff. Manakala puff yang telah dimasukkan custard bolehlah dimasukkan ke dalam mulut.
Jangan segan silu. Mari!



Leave a Reply