Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AYAM TUMIS BERLADO



Antara benda yang kerap saya masak. Inilah. Tak kiralah bahan asasnya sama ada ayam, binatang laut seperti ikan atau isi perut lembu seperti paru, jantung atau lidah. Ringkas dan pemalas.
Dalam banyak-banyak jenis makanan yang Sang Arjuna saya suka, masakan Padang Indonesia. Kombinasi sambal dan kuah-kuahnya yang pekat macam selut membuatkan si dia makan dengan ghairah dan tak hengat. Antaranya sambal ijo dan sambal ini. Dengan nasi goreng, bihun goreng, apa-apalah. Mesti ada lauk ni. Lepas ni kalau dia mintak lauk ni untuk dimakan dengan bubur pulut hitam, memang sah-sah dia dah hilang kewarasan ataupun saya yang dah hilang pendengaran.
Apa yang saya perasan, kebanyakan sambal atau sambal tumis orang Indonesia menggunakan cili besar sebagai salah satu bahan utama. Teringat maid lama saya dulu, perangai macam haprak, tapi masakan dia perghhh, rasa nak buat adik ipar. Ini juga antara masakan wajib dia kalau dia ke dapur. Saya tiru dia, tapi since dia dah balik ke negara asal, saya tipu kata resepi ini saya yang punya. Kahkahkah. Kadang-kala buat perangai tidak berhati-perut ni memang best.
Bahan-bahan:
4-5 ketul ayam (perap sebentar dengan garam dan kunyit)
3 biji cili besar
2-3 biji cili api
1-2 sudu cili kisar
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
Air asam jawa
Garam/gula/perasa (saya selalu gantikan gula dengan gula Melaka ataupun gula perang)
Minyak untuk menumis dan menggoreng ayam
Satu labu bawang besar
Sebiji tomato

Cara-cara:
  • Goreng ayam hingga masak. Ketepikan.
  • Tumbuk kasar-kasar  cili besar, cili api, bawang merah, bawang putih dan halia.
  • Gunakan minyak gorengan ayam tadi untuk menumis. Tumis bahan tumbuk tadi bersama cili kisar sampai garing. Masukkan air asam jawa dan biarkan pekat. Perasakan garam/gula/perasa.
  • Masukkan ayam, bawang besar dan tomato. Masakkan hingga bawang layu.
Oh makcik-makcik sekalian, jangan lupa masa menumis tu, yang ada tingkap buka tingkap, yang ada hood tu onkan la suisnya. Nanti hachum hachum lechum lechum mula la la, burung kakak tua la pulak.



Leave a Reply