Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JUS KUNANG-KUNANG

Tatkala jus ini perlahan-lahan disalurkan masuk ke perut melalui anak tekak yang asyik mahukan yang lazat-lazat saja, tekak pasti setuju 100 percent (tambah lagi 25 percent untuk tuan penasihat). Sungguh menyamankan. 

2,3 tahun lepas semasa open raya di banglo  Bang Bull, Meeza mengumpul 4 bakul pujian daripada semua yang hadir. Kudos to Meeza. Bertepatan dengan cuaca yang panas, masing-masing sudah dirasuk angin berborak sampai mabuk, makan sampai muntah, minum sampai kembung dek kesedapan jus ini.
Selepas dari tarikh keramat tu, sekiranya ada tompokan manusia berhimpun di rumah, pasti jus ini menjadi hidangan. Dan berbakul-bakul juga pujian saya terima.  Seronokkan bila hidangan kita mendapat pujian masyarakat. Tak kira masyarakat luar bandar, sub urban ataupun penduduk kota cosmopolitan. Hah!
Cuma kenapa kunang-kunang? Itu saya tiada jawapan. Mungkin kerna kunang-kunang bukanlah makhluk yang menjadi bahan cercaan manusia macam lipas , tikus dan juga kupu-kupu malam. Oleh  sebab reputasi kunang-kunang yang belum pernah tercemar, jadi mungkin sebab itu ia terpilih. Entah.

Bahan-bahan (5-6 gelas) :
Sumber resepi : Meeza Atoq
½ biji buah dragon fruit  (merah)
1 tin longan
Air gula secukupnya
Air/ais
Perahan lemon (boleh juga digantikan dengan limau nipis)

Cara-cara:
Potongkan dragon fruit secara dadu. Masukkan air gula, air, longan (beserta airnya sekali) dan juga perahan lemon.
Erm siapa kata tak ada cara mudah  untuk mendapat kenikmatan hidup?

Leave a Reply