Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TEPUNG BUNGKUS/PUTERI DUA SEBILIK

Err apa kaler bilik awak? Bilik saya ada macam-macam paduan warna. Sebab kena conteng. Hergh tensi!

Kecik-kecik dulu selalu berangan nak ada bilik sendiri. Nak ada katil kecik yang himpit tepi dinding lepas tu ada meja kecik juga alas dengan lacey table cloth dan ada lampu tidur. Macam dalam cerita bersiri Eight is Enough tu. kat dinding ada poster Duran-Duran koyak tengah majalah URTV Abang Lan jiran sebelah. Lepas tu nak ada langsir dua lapis. Satu ikat, satu lagi biarkan lepas kena tiup angin terbuai-buai masuk rumah. Pergh berangan.

Walaupun saya tidur atas tilam nipis   tanpa cadar  tapi saya tetap lena diulit intan. Cuma sekali-sekala tersedar mak ada kat tepi telinga dok check nyamuk kot-kot masuk kelambu hijau. Jaga-jaga kalau terpijak kelambu tu licin sebab dia cuma kelambu yang dibuat dari plastik yang lama-lama mudah tergulung tepinya. Untuk mengatasi isu tersebut, sendallah dengan bantal.

Tapi bila dah masuk kelambu dan ready untuk tidur, tetiba rasa nak terwiwi memang stress giler ah sebab kena keluar dari kelambu, pergi bilik air, masuk kelambu dan kena sendal lagi bantal-bantal tu semua. Adeh!
Ni dah bangun tidur. Mula dah tekak nakkan kuih lama-lama. Al maklum ada pokok kelapa belakang rumah. Tapi disebabkan tak adalah pulak monyet untuk tolong panjat ambik buah kelapa, so saya terpaksalah beli aje kelapa parut kat kedai bawah.

Ibuk-ibuk sekalian. Nak buat kuih lelama ni kalau boleh guna santan asli ok. Barulah nostalgia tu meresap masuk melalui semua rongga  dan hantar isyarat ke otak- oh oh oh indahnya hidup ini. Ha gitu. 
Kuih kesukaan semua orang. Ada yang namakan tepung bungkus sebab adunan tepung yang kena bungkus. Kalau adunan tu dibungkus lepas tu dihentak, mungkin namanya tepung hentak. Agaknyalah.



Lagi satu orang panggil puteri dua sebilik kan? Dua orang puteri berkongsi bilik atau dalam rumah tu ada dua bilik? Apa-apalah. 


Kuih saya ni saya 'catkan' sikit biliknya. Mengenangkan ai yang tak suka membazir ni guna daun pisang yang dah hampir legam, jadi kenalah cover-coverlah bhai dengan kaler sikit. Tak adalah warna kelat daun pisang kecut ai tu terbawak-bawak pula aura legamnya kat kuih tu kan.

Versi kesukaan FIL ada kat SINI


Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa inti - diparut
(cara menentukan kelapa yang sesuai untuk membuat inti ialah kulitnya hijau, sabutnya masih basah dan tempurungnya belum hitam)
1 keping gula Melaka
Sedikit gula merah India (jika gula Melaka agak pudar warnanya)
1 helai daun pandan
Sedikit air
2 sudu tepung gandum
Secubit garam
Cara-cara:
  • Masak air dengan gula. Masukkan daun pandan.
  • Jika menggunakan gula merah India, tapis dahulu air gula dan tuang semula dalam kuali.
  • Bila air gula sudah mendidih, masukkan kelapa dan masak hingga kelapa agak pekat.
  • Tambah gula putih jika masih kurang manis. Masukkan tepung gandum dan masak hingga inti agak kering dan melekit. Perasakan dengan secubit garam.
*Inti kuih  memang agak manis, sebab itu ia agak melekit dan mudah digentel. Jika kurang manis, inti akan sedikit berderai.  Begitu juga jika kelapa yang agak tua, menyebabkan inti sedikit berderai walaupun telah dicampur dengan tepung.


Bahan-bahan  pembalut inti:
1 cawan tepung pulut
Air secukupnyaPewarna yang disukai (jika perlu)
Cara-cara:
  • Bancuh tepung dengan air hingga adunan tidak melekat pada tangan.
  • Ambil sedikit adunan tepung pulut, leperkan  dan balut inti. Ketepikan.
Bahan-bahan badan kuih:
½ cawan tepung beras
2 cawan santan pekat
Garam secukupnya
Daun pandan
Daun pisang yang telah dilayur secukupnya (untuk membungkus kuih)
Cara-cara:
  • Bancuh santan dengan tepung hingga tepung larut.
  • Masukkan garam dan daun pandan.
  • Masak dengan api perlahan hingga naik wap dan adunan menjadi kental. Pada pertengahan proses ini, adunan akan menjadi sedikit  berketul-ketul, jangan khuatir. Kacau cepat-cepat dan bintilan/ketulan tersebut akan hilang.
Cara untuk assemble kuih :
  • Celupkan bebola inti yang telah dibalut dengan tepung pulut ke dalam adunan badan kuih.  
  • Cedokkan ke atas daun pisang yang telah dilayur. Buat dua biji untuk menepati panggilan kuih puteri dua sebilik.  
  • Bungkus dengan kemas.
  • Susun dalam loyang dan kukus kira-kira 10 minit. Jika telah nampak wap keluar dari penutup pengukus,  biarkan dalam 2-3 minit lagi untuk memastikan bahagian tepung pulut benar-benar masak.
    * Cara lain untuk memastikan sama ada kuih telah masak atau tidak, daun pisang pembalut kuih akan kelihatan sedikit terbuka dan mengembang.




3 Responses to TEPUNG BUNGKUS/PUTERI DUA SEBILIK

  1. Chah..isshhh awat daun pisang kelam lagu tu..mehh la amik daun pisang umah aku..hijau cantikkk je..ngehh ngehh ayat jelesszz buat kuih ni tak bagi kat aku...huhu

Leave a Reply