Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CHEEZY WEDGES

Maafkan daku kalau ada yang 'terganggu' dengan puding gigi palesu semalam. Sebenarnya saya teruja nak mencuba mould gigi yang gunanya untuk buat ais tu. Heee. Lagipun puding tu dibuat untuk jamuan raya sekolah Nabiha, jadi kunun-kununnya nak attrack attention kanak-kanak agar cepat-cepat perabihkan puding saya supaya senang nak basuh bekas. Dan hidungpun jadi kembang 14 taman bila bawak balik bekas Najwa Latiff. Er, maksud saya bekas kosong. Heks.
Balik dari sesi melepas geram sesi peluk syiom dengan kengkawan buatkan saya tak menyapu sampahpun hari ni. Terus bergolek-golek sampaikan rasa bergoncang-goncang laicikang Afiah dalam perut. Hampez! 

Sebenarnya saya rasa nak bermalas-malasan hari ni. Maklumlah aura hari ulang tahun perkahwinan ai yang ke pat belas yu masih lagi terasa-rasa.
Owh, terpaksa juga sediakan sesuatu untuk Nabiha balik dari sekolah. Wedges berkeju yang tersenarai dalam rangkaian makanan boleh buatkan jantung anda mungkin boleh berdegup kencang sebab  banyak daya dan tenaga digunakan untuk kunyah laju-laju kerna keasyikan. 

Dulu-dulu saya suka beli serbuk sos cheesy yang instant. Tapi kali ni terasa nak buat sendiri pula. Bila saya search resepinya, antara yang terawal keluar dari blog ni. Comel orangnya dan mak ai, blog hitsnya dah 14 juta. Sama ngan jumlah anniversary ai! So resepi sosnya yang saya pinjam sebentar dan terus buat reta dari sini.  Sedikit olahan jumlah bahan untuk diselaraskan dengan perut ai yang mungil ni. 
Bahan-bahan (sos):
2 sudu besar butter
1 cawan susu segar
3/4 cawan cheddar cheese
2-3 sudu tepung gandum (bancuh dengan sedikit air)
1/2 kiub pati ayam
Serbuk lada sulah/lada hitam
Sedikit pewarna kuning
Garam secukupnya
1 sudu besar yellow mustard (saya tambah)

Cara-cara:

  • Masak susu dengan butter dengan api perlahan. Masukkan tepung gandum dan kacau rata.
  • Masukkan cheese, kiub ayam dan mustard. Kacau dan masukkan pula sedikit garam dan pewarna kuning. Masak hingga mendidih dan pekat.
  • Sejukkan dan tuang atas wedges. 

Bahan-bahan (wedges):
2 biji kentang russet
1 sudu kecil serbuk lada sulah/lada hitam
1-2 sudu kecil tepung gandum
Sedikit garam

Cara-cara:

  • Basuh bersih kentang dan potong berbentuk bebaji (wedges)
  • Gaul kan dengan serbuk lada sulah dan sedikit garam.
  • Gaulkan sedikit tepung. Goreng dengan minyak yang panas. 
  • Hidangkan dan hilangkan semua wedges itew dari pandangan!

7 Responses to CHEEZY WEDGES

  1. As-salam Chah...
    cik June merupakan pengunjung tetap ke dapur Chah. Ketika bersendirian, jika membaca omelan Chah tentu gelak guling-guling dibuatnya.

    Thanks 4 sharing resipi untuk sos cheezy tu. Anak-anak memang gemarkannya.
    Salam Lebaran buatmu sekeluarga.

  2. iduplagi upenyerr... ikiki.. selamat menjelma semula dipesada seni memasak.. pecehelop lama tak nampak? diet la tuuuu....

    terkejut mak jah nengok puding gigi pelesu, marah mak ai kalau tengok tau.. haishh.. hahaha.. daaa slamat hari raya kak chahh

Leave a Reply