Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

STEAMED NUTELLA BROWNIES

Dua kali saya tertanjat boboi masa beli barang dapur. Perasan macam mak datin kepit evening clutch celah keti sambil lenggang kangkung dalam pasaraya 'gergasi'. Tu ler pasal.

Kali pertama bila membeli nutella, lepas tu berlagak diva tak hengat hangkut yang botol besar. Mujur yang tu je paling besar. Kalau ada yang pack 5kg, harus nafsu menyetan suruh beli 3 kali 5kg. 30 hengget rupanya sebotol! Serius saya ingatkan harganya belas-belas RM je. Uwarghh!  Big spender betul si pemakai big spenda tuh!
Kali ke dua bila 2,3 hari lepas bila saya beli oreo yang dalam bas tu. Mak ai dua poloh hengget! Kalau bas tu boleh naik takpe la jugak. Baru semut sekeluarga naikpun dah bergoyang-goyang tayar. Hergh!

Dan, masalahnya siri jeritan aw aw tu berlaku bila dah tiba di rumah dengan selamatnya. Terbaik! 

Itulah, kalau buat sesuatu benda tanpa fokus dan konsentrasi memang ke laut dik. Pengalaman mengajar erti kehidupan ya anak-anak. Pengalamanlah mendewasakan kita. Ceh!
Sudahla tu. Terasa nak buat sesuatu dengan nutella. Jumpa resepi brownies dari Mother Thyme. Tapi saya kukus, sebabnya? Ahhh, ovenku! *macam tak ada harapan nak pulih. Bahan-bahan yang sangat senang, janji ada nutella aw aw tanjat boboi  tu.

Bahan-bahan:
1/3 cawan butter
1 cawan gula halus (saya letak 1/2 cawan saja)
2 biji telur gred A
3/4 cawan tepung gandum
1 cawan nutella
1/2 sudu teh garam
2,3 titis esen vanilla

Cara-cara:

  • Pukul butter dengan gula hingga agak kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul rata.
  • Masukkan esen vanilla dan garam.
  • Akhir sekali, masukkan tepung. Kacau sebati. 
  • Masukkan nutella dan bakar pada suhu 160 darjah C kira-kira 30-40 minit. (saya kukus kira-kira 45 minit- jadi tekstur brownies saya agak 'kekekkan' di situ)

11 Responses to STEAMED NUTELLA BROWNIES

  1. ahahhahaaa... apa la sangat tanjat tu dibandingkan kesedapan semasa menyantap nyer kak datin.. errr saya pernah buat gak broniy natela ni, perghh sodap liat2 moist2 gitu..apa barang kalau kukus neh. hakhak..

    akak ..ko dah brapa bulan kak... hhhaaaaaaaaaaa

  2. citer pasal rege barang ni cakap banyak pun buat naik darah tinggi je. eloklah belajar dari pengalaman. Tengok dulu rege kat botol ke kotak ke sebelum menonong pegi kaunter bayaran. Banyak duit macam ko takpe gak chah. Buat cam bundo ni mau tecekik air lio hehe..

    err.. apasallah mood nak buat kue ke cake ke tebantut sejak kebelakangan ni..

  3. Assalam Chah, brownies, nutella pasti sedap ni..
    ait terbaca comment si Izah..betul ke Chah dah berbulan2..hehe..kalau ia congrats dear!!

  4. secawan nutella! mmg garu kepala la tun nk buat ni.. agak2 satu botol nutella tu cukup ke? mahai benor... belu hazelnut pastu blend ngan coklat cadbury lagi murah kot ;p

    lg satu, mcm terliur je nengok frappucino tu.

  5. Salam dear Chah,
    akak ada ngumpat pasal Chah kat sini...maap ye kalau tersinggung....
    http://my-mintroom.blogspot.com/2012/09/ayam-masak-kicap-berempah-briyani.html

  6. Aslmkum Chah.brownies nutella...pasti sedapkan...kaya dg rasa nutella.
    baru minggu lepas beli nutella setelah dipujuk rayu oleh anak bujang nak mkn dg roti....itulah mahal harganya...bg ambil botol kecik aja....

  7. Kak Ayu...muhahahhahaha...citer perut ye...kikiki...kak belum ada apa2 la dlm perut saya setakat ni walaupun pada zahirnya macam 'ada'..kekek...komen izah tu sebagai balasan kutuk-kutuk manja mesra gitew...

  8. Izah..tengok kak ayu komen...kahkahkah...


    Bundo...tulah tu..aku ni suka ngat berangan...lepas ni kena berhati2...ai bundo kalo ai byk duit tkde la ai tanjat tertanjat tu...

  9. Kak Marsita,

    oooo..ngumpat ye...heheh nnti saya baca...saya dh link blog akak kt sini...nnti senang nk cek bila akak ngumpat saya lagi... :)

Leave a Reply