Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AGAR-AGAR KEMENYAN

Kak Eni- antara rakan sepermainan saya masa kecil. Anak jiran betul-betul sebelah rumah. Kalau dia main libas-libas tuala lembab dengan abangnya, mesti dengar sampai ke rumah saya. Macam tu jugalah kalau emak saya tengah mengacau cendol atas dapur, for sure bunyi kruh krah kuali akan sampai juga ke rumah dia.
Rakan ketat la tu. Tambahan pula emak dia Makteh Pesoh adalah guru mengajar mengaji saya. Tangga dapur dia dah jadi macam tangga rumah saya. Saya suka bertenggek tengok dia buat kuih especially kuih raya yang satu adunan lepas tu letak macam-macam kaler dan hias dengan ceri hijau merah kerat kenit-kenit sebab nak jimat. Satu adunan dapat bermacam-macam jenis kuih. Tapi rasanya menten  sama saja dari mula, tiba di pertengahan mahupun ke peringkat akhir. Bila dah mamah makin terserlahlah ketidakadilan kepada tekak yang berhajat kunun-kunun nakkan rasa kuih yang lain-lain, tapi itu tidak akan berlaku wahai sekalian alam. 
Tapi satu benda yang menjadi sangat malar segar di ingatan saya, bila dia buat agar-agar ni. Dia darjah enam, saya pula darjah empat. Maknanya dah melebihi 29 tahun resepi ini terpahat dalam hati saya. Agar-agar yang sangat kool. Sebab ada corak 'gila cun' yang tidaklah klise yang menampakkan ala-ala agar-agar merah sangat ataupun agar-agar santan stended yang selalu mak saya buat masa bulan puasa dan bila masa sahur tak selera nak makan, lepas tu bila pagi mulalah terliur tak hengat.

Saya tak pasti dari mana dia dapat resepi tu, tapi konsep yang Kak Eni adaptasi dari agar-agar santan lambang betapa Enid Blytonnya dia sebab sangat kreatif (pada masa itu) hinggakan saya ternganga-nganga kekaguman. Fuh cerita! kalau tak ada penambahan watak heroin idaman, Cik Kembong macam tak reti je nak ketuk papan kibod ni. Nanti hentah apa kebenda bijik butir  Cik Kembong ceritapun tak tau.

Sesi mengenang rakan ketat saya. Naknye saya peluk dia ketat-ketat juga. Huh bahasa muda-mudi je tetiba.
Bahan-bahan A:
1gm serbuk agar-agar
120ml santan pekat
Secubit dua garam
Cara-cara:
  • Kacau agar-agar dengan santan hingga larut. Masak atas api sederhana dan masukkan garam. 
  • Tapis dan sejukkan.
Bahan-bahan B:
8gm serbuk agar-agar 
2 keping gula nisan
1 liter air
Gula secukupnya (jika masih kurang manis)
Daun pandan
Cara-cara:
  • Masak agar-agar dengan air  hingga hancur. 
  • Masukkan gula nisan dan gula jika berkaitan. Masukkan daun pandan dan masak hingga mendidih. tapiskan.
  • Masukkan dalam bekas yang sesuai. 
  • Potong bahagian agar-agar putih kecil-kecil. 
  • Masukkan ke dalam bahagian agar-agar gula nisan dan sejukkan.

12 Responses to AGAR-AGAR KEMENYAN

  1. ha hahaa
    seronok baca ..tergelak sorng2 kt sini..kita pernah tgok agar2 dulu2..mmg namanya kemiyan...tp mmg sedap..rindu pulak kt agar2 nie..nnt nk cuba jgk:)

  2. Berdesup masuk sini sbb teruja dgn nama agar2 tu. Ingat ada letak kemenyan ka. Sengal kan. . Mcm mn boleh terfikir sampai mcm tu. X kan la letak kemenyan dl mknan. Heeeeee

  3. Salam Chah...begitu nostalgia lagi agar agar nie..zaman 80an mak saya pun asyik buat nie time berbuka.Saya baca tergelak sekali sebab saya dulu cam tu jugak tapi jiran saya berbangsa India almaklum tinggal di barek hospital bermacam ragam. Saya suka dengan rakan Ketat awak tu la.

  4. Assalam Chah, uiihhhh patutlah akak terpanggil datang...ada bau kemenyan laaa...tp x nampak asap pun...hehhee.. Rupa agar-agar x secocok nama ni Chah, nampak sedap klas gitu...kalau kemenyan mmg susah org nak pandang, nak cari kat kedai pun jarang2 sekali kan...hehhee

Leave a Reply