Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

APAM NEOPOLITAN



Pembuka kata, saya bukanlah penggemar apam moden. Tekak pelahap saya setakat ini masih bersetuju ‘apam kampung’ lebih  bertakhta di jiwa. Apam tepung beras dan apam tepung gandum. Orang biasa, makanan pun biasa-biasa juga. Kalaulah saya anak raja atau memiliki cincin berharga RM24 juta sekalipun, saya tetap memilih apam beras dan apam gandum. Cuma masa nak hidang tu kena letak dalam pinggan bersalut emas dan bertatahkan berlian. Hahaha.
Resipi ini saya ambil dari http://www.hanamemories.blogspot.com. Salah seorang blogger masak-masak terkenal di alam maya. Dari cara penceritaan dan corak penulisan Cik Bedah tu, saya rasa dia berpotensi juga untuk jadi tukang karut ataupun pengganti Kak Engku. Muahaha.  Ya ampunn!
Namanya Apam Mekar. Digodek dan dikendalikan sepenuhnya oleh saya tanpa campur tangan orang dalam.  Tapi masalah problemnya, setiap kali saya buat apam moden, mesti kuncup dan tidak mekar. Pelik dan pelik. Menyampah dan menyampah.
Oleh sebab apam ngokngek ni tak mahu mekar, jadi saya tidaklah memanggilnya cik mekar meranum. Resepinya sama, tapi namanya dah bertukar seiring terjadinya penukaran identiti  oleh saya secara tidak sengaja. Pelik dan bertambah pelik. Menyampah dan bertambah menyampah!
Saya gelarkannya Apam Neopolitan sebab kebetulan saya ternampak nama ni  pada penutup aiskrim Wall’s. Eh, warna tersama la pulak!


Bahan-bahan:
Sumber : Hana
150g tepung gandum
125g gula halus
1 sudu kecil ovelet
1 biji telur
100ml susu segar
Esen vanilla dan pewarna kesukaan

Cara-cara:
Pukul telur dan gula hingga kembang. Masukkan ovelet dan pukul lagi hingga kembang dan gebu. Masukkan esen. Kacau sebati. Selang-selikan tepung dan susu dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan warna kesukaan dan kukus kira-kira 20 minit atau sehingga masak.
Selalu pastikan penutup pengukus dilap agar air tidak menitis ke atas apam.

2 Responses to APAM NEOPOLITAN

Leave a Reply