Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

STRAWBERRY MOUSSE


Bila tekak meminta-minta makanan yang manis-manis tu, bukanlah bermakna tuan punya badan dah berkurang manisnya. Cuma bila duduk melengkar di rumah dan menyaksikan badan membesar tanpa sesikitpun ada harapan untuk kembali mengecil, bosan juga. Lebih baik bangun, capai senduk dan godek-godek apa yang patut. Duduk membeku depan TVpun takkan ada kesudahan juga, kheennn? Duhhh, akupun dah terpengaruh dengan laras bahasa si JD pulak dah!


Bila di google, kebanyakan resipinya  lebih kurang sama. Jadi tak adalah one to som resipi dari blog mana yang saya nak cuba. Bila dah salin resipi, barulah perasan empunya resipi ni seorang minah mata biru. Patutlah mengancam keselamatan negara sangat gambar mousse-mousse yang dia buat. Sungguh mengguda  Kak Temah.
Kakak manis tak tanam pokok strawberry, rumahpun jauh dengan Cameron Highland. Jadi dalam resipi ni kakak manis cuma gunakan strawberry kering. Takkan teringin punya pasal, capai kunci-start kereta-pergi CH semata-mata nak beli strawberry pulak. Menangislah Nabiha kena tinggal sensorang. Bibik pulak mesti ingat kakak manis nak lari dari rumah.
Resipi ni sesuai untuk hidangan 4-5 orang. Tapi kali ni kakak manis je yang tibai sensorang. Muahahaha. Manis, memang manis!

Bahan-bahan:
200g strawberi segar (saya gunakan secawan strawberry kering)
60g gula pasir (saya kurangkan 30g sahaja kerana strawberi kering dah manis)
¼  cawan air
2 sudu kecil gelatin
¼ cawan air panas
200 gm whipping cream

Cara-cara:
·         Kisar strawberi dengan gula dan air. Masak hingga mendidih. Tapis untuk dapatkan patinya. (saya tak tapis kerana saya suka tekstur strawberi kering yang liat-kenyal). Bancuhkan gelatin dengan air panas hingga betul-betul hancur. * Gelatin yang diperlu dimasukkan ke dalam air tau, bukan air yang perlu dimasukkan dalam gelatin. Ini kerana bila gelatin dah mula mengeras, susah untuk dissolve dan ia akan jadi berketul.
·         Masukkan bancuhan gelatin tadi  ke dalam puri strawberi, ketepikan.
·         Pukul whipping cream hingga betul-betul kembang dan glossy.
·         Masukkan 2/3 puri strawberi tadi ke dalam whipping cream dan pukul lagi hingga halus.
·         Tuang dalam bekas yang cantik la, baru nampak sedap. J
·         Hias dengan puri strawberry tadi ataupun mengikut kehendak nafsu masing-masinglah ya!

Leave a Reply