Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUAH MELAKA/ONDE-ONDE

Nabiha gelar kuih ni  chewing gum bulu-bulu. Anak oh anak, ingat senang-senang ke pencipta kuih ni dulu nak bagi nama. Zaman dulu bukannya ada buku panduan nama-nama indah kuih. Kena reka ikut kreativiti sendiri., tau?!
Ramadhan beberapa tahun lepas aku pernah cabar Nuhaa untuk makan kuih ini. Ada upah menanti. Dia makan dengan terpaksa. Bila hari ni aku buat kuih, aku bongkar kisah aku merasuah dia supaya reti bahasa sikit dan ada perasaan untuk mencuba makan. Dia ingat peristiwa tu. Dan untuk berbuka puasa nanti dia kata dia akan makan.
Pelbagai cara juga untuk buat kuih ni. Terutamanya campuran tepung. Tapi saya sudah terbiasa gunakan tepung pulut sahaja. Rasanya kenyal-kenyal, tentulah enak. Ralit je bila memakannya. Tetapi mood agak terganggu sedikit bila tergigit ketulan gula yang masih belum hancur. Itu tidak enak bagi saya. Nak buat macam mana, tokey gula melakapun nak untung juta-juta juga. Jadi apa salahnya dia tipu kita sekali-sekala.
Alternatif  yang ada, kena rajin sikit. Hancur-hancurkan sikit  gula tu , barulah gentel.  Ia akan mencair je dalam mulut masa ngap nanti. Tapi makcik menyampah sebab tangan senget makcik ni akan jadikan kuih ni bersepai-sepai dengan gula, comot mekmot kalau guna gula yang dah hancur tu.
Bahan-bahan:
1 ½ cawan tepung pulut
Air daun pandan
Gula melaka secukupnya (potong kecil-kecil)
Sedikit pewarna hijau (untuk cover line jika daun pandan sikit)
Kelapa inti yang diparut dan gaulkan dengan sedikit garam
Air untuk merebus (saya gunakan air kelapa yang dicampur dengan air)

Cara-caranya:
  • Sediakan air rebusan dan biarkan mendidih.
  • Bancuh tepung dengan air daun pandan hingga mendapat adunan yang tidak melekat pada tangan. (saya suka lembikkan sikit sebab kuih akan lagi kenyal dan lembut).
  • Gentelkan  dengan gula Melaka. Pastikan gula tidak terkeluar ataupun tercucuk pada adunan tepung kerana jika terkeluar, inti akan pecah dan kuih tidak cantik.
  • Rebus kuih sehingga timbul. Biarkan seketika. Angkat, toskan  dan golekkan dalam kelapa tadi.
Jika sudah bersedia, bolehlah dimakan. Tapi awas, kuih yang baru dimasak, gulanya panas. Bawak bersabar dan beristighfar sementara tunggu kuih sejuk.
Nak kira berapa kalori setiap ketul yang selamat dibenam ke dasar perut, sila google sendiri. Jom ratah milo!

Leave a Reply