Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KUPANG TUMIS HERBA

Kalau  ke pasar borong Selangor, mesti saya beli kerang-kerangan. Tak kisahlah lala ke, bambo clam atau kupang. Tapi masa nak  beli kerang-kerangan ini, saya macam terpana pulak. Kupang ke lala. Budak tu kata lala. Tapi setahu saya, lala tu leper sikit.


Sebenarnya ada dua tiga jenis kerang-kerangan ni yang saya tak tahu nama sebenarnya. Dah bahasa tak rajin nak mencari nama-nama sebenar mereka itu, so meneka dalam kesamaran ajelah. Tak apalah, dah habis kena makanpun. Rupanya yang jenis ni isinya cenonet je. Kan bagus kalau sayapun ada 'isi' sikit cam lala (?) kupang (?) ni.

Selalu-selalunya saya masak main tuang-tuang je sos apa yang ada kat rumah. Lepas tu rekalah nama bagi gempaq sikit. Sang Arjuna nyengih ajelah bila saya merapu letak nama yang ala-ala Jamie Oliver. Huihui.





Kali ini saya masak kupang ni ala-ala pan-fried scallop with herbs and balsamic vinegar dari buku Jamie Oliver, Jamie's Kitchen yang saya beli masa ke Big Book Wolf 2011 di MAEPS dulu. Macam sedap pulak tengok macam-macam daun dia letak. So ini adaptasinya. Wangi betul aroma paduan dedaunan bergaul mesra dalam kuali. Sedap banget tau!


Bahan-bahan:
Adaptasi dari  Buku Jamie's Kitchen (Jamie Oliver)

1kg kupang
2 ulas bawang putih (ditumbuk kasar)
Sedikit halia (ditumbuk kasar)
2-3 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos cili (saya gunakan sos cili Lingham's)
7-8  biji cili api (diketuk kasar)
1 batang serai (dititik)
1-2 tangkai daun ketumbar
3-4 helai daun limau purut
1-2 tangkai daun basil
1-2 tangkai daun parsley
1-2 tangkai daun pudina (petik hasil pertama dari 'ladang herba' saya..kekeke)
Garam, gula dan serbuk perasa
Sedikit apple cider vinegar
Minyak





Cara-cara:

  • Tumis bawang putih, halia hingga agak garing. Masukkan serai dan semua jenis sos. Kacau sebati.
  • Masukkan kupang dan kacau hingga naik wap. Masukkan cili api, apple cider vinegar  dan dedaunan herba  yang dipotong kasar-kasar.
  • Perasakan dengan garam, gula dan perasa (jika suka). Tutup sebentar kuali dengan tudung periuk/pengukus untuk mempercepatkan kupang masak. Apabila kulit kupang kelihatan terbuka, tutup api.
     





One Response to KUPANG TUMIS HERBA

Leave a Reply