Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JEMPUT-JEMPUT TAUGEH

Ringkas dan sedap. All time favourite. Sang Arjunapun selalu juga saya suakan dengan cekodok ini untuk dinner. Cicah sambal sardin. Ala, janganlah mengadu kat mertua saya pula. Nanti dia marah sebab saya cuma hidangkan jemput-jemput aje untuk anak dia. Itu zaman saya berkerjaya, tak sempat pemalas. Makan ajelah jemput-jemput tu. Sekarang jangan tanya apa saya hidangkan untuk Sang Arjuna. Roasted chicken breast quiche with caramilized onion gorgonzola  and creamy salmon belly and sage soup. Ha kau, apa kebendapun tak tau.
Nama je jemput-jemput taugeh. Tapi di dalamnya penuh dengan bahan-bahan misteri. LOL.   Misteri yang dimaksudkan bergantung kepada bahan apa yang ada. Sayur mana yang masih elok dan tidak kecut. Kalau ada carrot, sertakan carrot dalam acara ini. Jika cuma ada taugeh dan kucai, jalan juga. Kalau tinggal taugeh seorang diri, home alonelah taugeh dalam jemput-jemput tu nampaknya.

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cekak taugeh
1-2 pokok daun bawang
I labu bawang besar
Daun kucai
Garam dan sedikit serbuk perisa ayam/ikan bilis
Air

Cara-cara:
Gaulkan sayur-sayuran dengan garam. Masukkan air. Kacau sedikit dan masukkan tepung Biar bancuhan ini  agak lembik untuk mendapatkan jemput-jemput yang lembut dan rangup.  Kacau sebati. Goreng dalam minyak yang panas. Bila  jemput-jemput sudah agak mengeras, pecah-pecahkan dan kecilkan api. Masak hingga jemput-jemput misteri ini kekuningan dan garing.


6 Responses to JEMPUT-JEMPUT TAUGEH

Leave a Reply