Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MASAK LEMAK PUTIH JANTUNG PISANG MACAM MAK




Melangut sensorang di rumah (walaupun ada bibik menemani) memang kelu kusam masam mulut tak ada orang untuk lawan bercakap. Paling tidakpun cuma bergaduh mesra dengan Nabiha yang asyik-asyik dengan CD Rapunzel dia. Jika berada di pejabat waktu ni, senang-senang je dah 430 patah perkataan saya lafazkan. Bergaduh dengan JD, Syai dan Syam saja dah buat mulut saya letih dan muka pula mulalah  tumbuh beribu kedutan baru. Buat letih beli BB cream je untuk menutup cela.



Memasak bukan keutamaan saya. Masak bila perlu je. Tapi duduk di rumah tanpa produktiviti ni memang saya terasa perlu memasak je. Lapik perut kata orang. Bukan makan banyakpun, 4-5 pinggan je. Heeee.




Lama juga tidak bersayur-sayur kampung cenggini. Bila balik kampung, macam nilah. Macam-macam dibekal oleh keluarga. Umpamanya nak balik ke Melbourne pula.


Selain buat kerabu dan masak lemak cili api, Emak saya selalu masak jantung pisang dengan cara ni. Tekak saya dah terbiasa disua makanan yang lebih terarah ke pantai timur, jadi bila masak jantung hati pisang saya pasti ikut cara mak. Letak ikan dan lada hitam. Macam makan laksa kuah lemak. Apa lagi, lemak-lemak sekalian, silalah tampil, saya tak takut!




Bahan-bahan:

1 biji jantung pisang
1 1/2 cawan santan
Seekor ikan selayang (rebus dengan sedikit air dan dicampur dengan sedikit garam dan asam keping)
1 sudu teh lada hitam
2 ulas bawang merah
Garam secukup rasa


Cara-cara:

  • Potong jantung pisang kecil-kecil.
  • Rebus dengan sedikit garam untuk mengelakkan jantung menjadi hitam.
  • Rebus hingga lembut. Basuh dan toskan.
  • Tumbuk kasar lada hitam, bawang dan isi ikan.
  • Campurkan ke dalam santan dan kacau rata.
  • Masak dengan api perlahan. Bila santan sudah mendidih, masukkan jantung pisang tadi.
  • Perasakan dengan garam. Masak sebentar saja  untuk mengelakkan santan pecah.



One Response to MASAK LEMAK PUTIH JANTUNG PISANG MACAM MAK

Leave a Reply