Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KEK CHIFFON LEMON

Dalam banyak-banyak kek chiffon yang saya cuba, chiffon pandan paling saya suka. Harum semerbak bau pandan, saya tau mesti bau wangi tu dah menggoda deria bau ramai jiran saya. Kuat betul penangan kek gebu mulus tu. Sampaikan resepipun dah hafal.


Bila masuk lab 'Sains Comot' saya, mulalah nak bereksperimen macam-macam. Bukan tujuan asal sesuka hati mengubah resepi pencipta. Tapi kekadang tu perlu disesuaikan dengan bahan-bahan yang ada di dapur. Ni ha, nak makan chiffon oren, orennya entah ke mana. Takkan sebab oren dua biji saya kena ke KLCC pulak nak beli. Kang terbeli handbag lagi satu, dah jadi masalah lain. Kena tempah almari baru sebab banyak sangat nak sumbat beg.Hihi.































Kek ni, saya try and error guna resepi chiffon pandan. Sedangkan resepi asal kat blog Hana lain sukatan bahan-bahannya. tapi ok jugaklah bila ditukar dengan jus lemon, lagi kuat penangan rasa masam manis berlemak. Cuma tekstur kek agak lembab dan sedikit padat. Tulah, babey sangat!

Bahan-bahan:
Sumber kek chiffon oren sebenar : Hanamemories
* saya adaptasi dan diolah sedikit dari resepi kek chiffon pandan

Bahan A
4 biji kuning telur
70g gula halus
150g tepung naik sendiri
85ml minyak jagung
100ml susu cair
1/2 cawan jus lemon (saya gunakan pati lemon Sunquick)
1 tsp baking powder
1/4 tsp garam
sedikit pewarna lemon/oren

Bahan B
4 biji putih telur
70g gula halus
1/2 tsp cream of tar tar




Cara-cara:

  • Pukul telur kuning dengan gula hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan minyak jagung dan pukul hingga sekata.
  • Masukkan susu dan jus lemon dan putar perlahan-lahan. Masukkan tepung yang telah diayak dengan soda, baking powder dan garam.
  • Kacau dengan spatula hingga rata. Ketepikan.
  • Pukul putih telur dalam bekas berasingan.
  • Bila telur sudah berbuih, masukkan gula dan cream of tar-tar.
  • Putar dengan kelajuan maksimum hingga mencapai soft peak dan menjadi meringue.
  • Campurkan adunan putih telur ke dalam adunan tepung dan kacau perlahan-lahan untuk mengelakkan gelembung udara rosak.
  • Bakar dalam acuan angle pan (yang ada serombong tinggi di tengah-tengahnya). Acuan tidak perlu digris dengan marjerin/butter. Cukup sekadar dilap bersih dan kering.
  • Bakar pada suhu 160-170 darjah C kira-kira 40 minit atau sehingga kek masak.
  • Apabila kek telah masak, cepat-cepat terbalikkan loyang untuk mengelakan kek mendap dan chiffon lemon anda bertukarrr menjadi cekodok lemon.
* Ada sesetengah jenis loyang yang mudah lekang, bila kek sejuk, kek akan turun dengan sendirinya. Jika anda tidak memiliki loyang hebat itu, korek dulu sisi loyang dengan pisau plastik untuk mengeluarkan kek.

8 Responses to KEK CHIFFON LEMON

  1. salam kenal. saya termasuk ke dapur chah ni td. sbb search pandan layer cake che mat gebu. baca juga la gomelan chah td. hehehe.. kelakar la. ganaz. suka..suka..suka...
    ape lagi..i polo la...
    salam perkenalan sekali lg...

  2. Assalam Chah, thank u sudi keblog akak yang tak seebrapa tu & link juga..akak pun dah link tau..cantik2 gamabr2 kat sini suka akak tengok..

Leave a Reply