Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PASSION FRUITS MOUSSE

Assalamualaikum. 

Ari tu janji nak cerita pasal kakak istimewa kenalan saya di Mekah kan? Baik. Kalaulah saya ni lembu, mungkin saya dipegang pada tali. Tapi sebab saya mamalia karnivor jadi saya dipegang pada janji, kan?
Actually ada yang minta saya sharekan pengalaman menunaikan haji kat blog ni. Dik, akak bukan taknak share, tapi nanti semua orang dok bersyahdu-syahdu membaca kisah suka duka di tanah suci sampaikan 'basi' hidangan menu dalam blog ni. Ha cemana?
Oklah. Kisah kakak istimewa. Saya bertemu seorang wanita hebat ni di Madinah. Dalam Masjid Nabawi. Seusai solat maghrib, semua orang sibuk dengan aktiviti ibadah masing-masing. Biasanya saya akan cuba untuk 'menjauhkan' diri dengan jemaah dari Malaysia, kerana bimbang masa yang ada di celah-celah waktu solat tu dipenuhi dengan kisah-kisah 'Malaysia' berlarut ke kisah orang tu orang ni, artis tu artis ni. HaihJadi saya sengaja membawa diri. Rela duduk di celah-celah wanita Mongolia, African dan juga mak-mak Arab.

Tetiba ada ruang kosong di sebelah saya. Dan tetiba juga kakak ini muncul entah dari mana. Dia menyapa saya ringkas-ringkas. Saya juga balas ringkas-ringkas. Dia beritahu saya dia tinggal di Shah Alam, dan saya tau perumahan yang dia sebutkan tu adalah perumahan rumah juta-juta. :)
Dia tengok saya mengaji. Sayapun makin lama makin slowkan suara. Malu deh. Buatnya dia tu bekas anak murid Qariah Rogayah Sulong ke, mampuih acik. Heee

Dia buka cerita. Dan entah kenapa sayapun seolah-olah menunggu-nunggu cerita dia selanjutnya.

Dia pernah mengikuti kelas bahasa Arab Al-Quran semasa di Malaysia. 6 tahun dowh! Tapi satu hapah pun tak reti.  Dia yang kata, bukan saya yang memandai-mandai. Sepanjang pengajiannya tu, dia cuma dapat tangkap makna-makna perkataan dan bukannya boleh memahami ayat demi ayat dalam Quran.
Cerita dia, sepanjang berada di Mudzalifah dan Mina, dia tidak pernah putus-putus berdoa agar dia diberi 'restu' oleh Allah agar boleh memahami isi kandungan Quran. 

Dan, dia mampu lakukan tanpa disedari. Dia kaget (wah bahasa sinetron) bila mana sedang dia membaca Quran, dia tetiba dapat memahami maksud dan terjemahan Quran tersebut. Seolah-olah dia sedang membaca dalam bahasa Melayu. Dia minta suami dan rakannya untuk 'test power', dan  memilih mana-mana surah secara random. Dan dia mampu menterjemahkannya!

Ya Tuhan,  Ini memang menakjubkan. Saya memang terkesima habis!

Sesungguhnya Dia Maha Pemberi. Tak kisahlah jika kita bukan Maha Peminta sekalipun. Jika Dia mahu beri, dia akan serahkan di ribamu. Apatah lagi kalau kamu bengkak-bengkakkan mata meratap memohon agar dianugerahkan apa jua yang berlintas-langsung  dalam hati dan kemahuanmu kan? Bayangkan berapa berat pahamu meriba nikmat?

Dah kat situ je cerita istimewa. Tak ada dalam mana-mana novel cinta. Kalau adapun mesti dia minta izin untuk share kisah saya ni dan tetiba poket saya penuh sebab dapat banyak royalti. 
Susah nak dapatkan buat markisa di pasaran sekarang ni. Mungkin sebab saya tidak membeli belah di pasaraya terkemuka dunia, sebab tulah saya tak jumpa kot. Setakat shopping kat kedai runcit bawah tu, mana lah nak ada stok markisa. Uh, Cik Markiah pun tak shopping kat situ dah lening.

Jadi, lamalah kak DDD menyimpan hasrat dik nak tiru gaya Saloma  Dia Ni yang memang ebak bila buat desserts. Semua hidangan dia memang buat saya tus air liur tuh. Aduh!

So tak syak lagi. Sila rujuk SINI untuk dessert yang memang meleleh. Pergh!

Bahan-bahan:
1/2 cawan puri markisa (saya perah 3 biji buah markisa dan campurkan dengan sedikit jus markisa jenama Cosway)
125ml whipping cream
1 1/2 sudu teh gelatin (pastikan yang halal ye)
20ml air panas
50g gula
Sedikit perahan lemon 
Kek span vanilla secukupnya (atau sebarang kek span yang berwarna kuning)
Untuk resepi kek span asas, saya gunakan resepi NI. Jika tanpa kek mousse ini tetap yummy babeh!
Plastik clear keras (untuk membuat acuan disposable) * yang digunakan untuk membuat cover depan proposal --maaf kali ni saya tak sempat nak ambil gambar acuan buatan tu. Nanti bila free saya cuba buat semula dan snap gambarnya ye. 
Cara-cara:
  • Sediakan kek. Gunakan ring cutter  dan potong kek. Saya gunakan 5 keping kek span.
  • Ambil plastik keras dan gulung ring cutter yang digunakan untuk memotong kek tadi.
  • Salotepkan dengan kemas. Kemudian keluarkan ring cutter dan guna plastik tadi dan tekap perlahan-lahan ke atas kek.Ketepikan.
  • Campurkan gelatin dengan air panas. Kacau hingga gelatin benar-benar larut dan mengembang. Kaedah lain boleh juga menggunakan microwave untuk melarutkan gelatin.
  • Campurkan gula ke dalam puri markisa. Kacau hingga larut. 
  • Campurkan pula gelatin. Kacau rata.Masukkan sedikit perahan lemon.
  • Pukul whipping cream hingga mengembang dan bertanduk. Gaulkan dengan puri markisa tadi perlahan-lahan hingga sebati.
  • Sapu sedikit air pada tepi acuan plastik.
  • Tuang adunan mousse perlahan-lahan ke atas kek tadi. 
  • Sejukkan kira-kira 3 jam sebelum dinikmati.

7 Responses to PASSION FRUITS MOUSSE

  1. ishhh kak,sy dah mula sakit tekak meredah puding yang sejuk2 manja..tu dah kira nyah sejuk ..pun nak jadi jugak sakit tekaknya..mmg best slurrpp2 desert yg enak mcm akak nih...compem tak cukup segelas untuk saya sorang..

  2. nampak mabelles ko punya desert Chah..knock...knock...bak sini segelas (^_^)
    buah markisa...hurmm...dulu2 masa kecik2 aku dgr jiran aku panggil buah susu tak tau lak nape,disebab aku ni bdk so cam burung kakak tua la...org kata buah susu aku pun panggil buah susu lah jugak...bila dah besar baru tau, 000oo...buah markisa

  3. Thanks for a very interesting blog. What else may I get that kind of info written in such a perfect approach? Download Deskgram for free. Deskgram helps you to upload photos and videos to Instagram from your PC.

Leave a Reply