Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PULUT SAMBAL KELAPA



Masa buat pulut mangga beberapa hari lepas, saya teruslah mengorak langkah buatkan sambal untuk pulut tu juga. Lengkaplah hari brupp brupp saya dengan adanya yang manis dan masin. Yang pahit maung, hamis, pedar, payau tu jangan disimpan biarlah berlalu pergikan.



Tapi bila cerita pasal pulut ini, semua yang manis-manis belaka akan menjengah di kepala. Pulut ini antara menu yang mengambil tempat di  jiwa kanak-kanak comot mekmot yang menjadi pelanggan setia di kantin emak. Manis buat mereka tapi kelat  untuk penjualnya. Apa taknya, sekepal pulut sebesar penumbuk The Rock dengan mewah dan kemilau isi ikan harganya cuma 10 sen. Tak mengapalah, manisnya 'di sana' nanti. Itu ucapan arwah ayah berkali-kali bila kakak kantin ini merungut buat penat-penat tapi tak berbaloi langsung dengan harga. 



Hari ini kita makan pulut ala-ala yang emak buat. Cuma bila dah gedik bubuh warna tu tak samalah macam versi emak. Pulut emak seputih salju yang semulus hatinya. Pulut saya, sebiru kasih saya pada emak pula. *Rindu emak yang tengah sakit lutut.



Bahan-bahan (pulut) :
Saiz hidangan : anggaran 8 ketul

1 cawan beras pulut (dibasuh dan direndam semalaman). Kukus hingga masak dan sejukkan.

Bahan-bahan (sambal kelapa):

Kelapa parut daripada 1/2 biji kelapa (ambil putihnya saja)
2 ekor ikan selayang/kembung (rebus dengan air yang minimum dan dicampur dengan garam dan asam gelugur)
2 batang serai
3 ulas bawang merah
1 inci halia
Garam dan gula * emak saya gunakan gula nisan jadi warnanya akan menjadi sedikit kecoklatan dan terserlah keterengganuannya. :)

Cara-cara:
  • Tumbuk bawang merah, halia dan serai hingga lumat. 
  • Perisikan ikan dan tumbuk. 
  • Gaul bersama kelapa dan bahan tumbuk tadi. 
  • Goreng hingga naik wap dan kelapa agak kering. 
  • Perasakan dengan garam dan gula.  Kepal pulut dan gaulkan dengan sambal. 


Memang kenangan manis!



7 Responses to PULUT SAMBAL KELAPA

  1. Salam Maal Hijrah Cha..

    Nampak sangat menarik pulut tu.. warna pun memikat!
    Biasa akak makan pulut cam ni di Johor pangggil pulut cawan tapi sambalnya serunding kelapa dan menjadi kegemaran anak akak Dalili. Nanti boleh lah cuba versi Cha ni pula..

  2. Selamat petang Chah,
    laa....ada pulut sambal kelapa... baru je Amie beli dipasar malam petang tadi, 6 ketul... tapi 3 ketul Amie makan sorang2 sebab suka sangat.... nak tapau dari sini 3 ketul lagi boleh ye Chah????

  3. Kak ita!!! Ouch terkedu kedan saya akak mencemar duli nyinggah sini...Speechless la plak...akceli sambal tu kalu di terengganu ada gak yg cicah ngan nasi impit... Erm...sain otograp kak! Hehehe...

  4. minta copy resipi ni ek.. teringin plak nk mkn.. kat sini (Mukah,srwk) xdek org jual kueh nih..tq ek..

Leave a Reply