Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MANGO PUDDING WITH PEARL

"Err dik saya nak yang kaler biru. Pearl nak dua lapis ya". 3.70 Ringgit Malaysia bertukar dengan cool blog kaler biru laut dengan dua lapis pearl. Itu kalau sedut masa hari tengah panas berdeghing atau tengah panas lit lit memang sejuknya ai tell yu, naik sampai ke urat dahi turun pula ke betis banyak selulit. Fuhh

Adalah sorang adik saya tu berjanji nak belikan pearl yang belum direbus. Dari Johor katanya. Itu hari la. Maklumlah kalau hari-hari   pekena cool blog pearl dua lapis, haruslah dompet ahkak yang tak berkerjaya dah tak berupaya nak cool lagi dah. Khen?
Tapi sampailah dah nak masuk tahun ke 3 saya menanti, diapun dari beranak dua dah bertambah jadi tiga. Tetap janji dicapati. So kisah pearl ni lebih kurang macam demam sekotenglah juga kekdahnya.  Ai tunggu Putera William pun tak sesiksa ni. 
Murah aje rupanya benda alah ni. Nama dalam IC nya adalah tapioca pearl.  Tapi saya tak pastilah tapioca pearl tu nama dalam IC Malaysia ke IC Filipina. Hoho.

Oh ye, rasanya kenyal-kenyal. Tau kan?

So apa lagi, menerailah kita untuk mempelbagaikan kegunaannya. Sebagai rakyat yang berjiwa merdeka, dalam konteks untuk memenuhi impian rakyat jelata, saya gabungkan kekenyalan pearl ini dengan kelemak-manisan puding mangga.  Maka terhasillah apa yang dipanggil keseimbangan dalam menghasilkan pembaharuan kepada nusa dan bangsa. Erk? Ini bukan Malaysia Kini kan. Syilap forum pulob!
Mudah.my aje nak godek pudding mangga ni. Pastikan terbeli mangga yang sangat dahsyat kemasaman dia. Sampaikan tak boleh nak dimakan  begitu saja, so jangan ditong hitamkan. Kisarlah ia untuk menjadi sesuatu yang berharga, macam pearl ini, macam mutiara. Eh projek Permata Negara apa dah jadi ye? 
gambar atas : pearl yang belum direbus, ala-ala makjun aje rupanya

Bahan-bahan:
saiz hidangan : 3 cawan puding

1 cawan whipping cream
250-300g isi mangga (daripada 2 biji mangga)
1/2 cawan  gula (adjust mengikut kemanisan yang dikehendaki) 
1 sudu teh serbuk agar-agar
1/2 cawan air
Tapioca pearl secukupnya (saya gunakan segenggam pearl yang belum direbus)
Air gula untuk merendam biji pearl yang telah direbus secukupnya (anggaran 1 cawan)
Cara-cara:
  • Kita rebus pearl dahulu. Panaskan air rebusan hingga mendidih.
  • Masukkan biji pearl dan kacau cepat-cepat agar tidak melekat antara satu sama lain.
  • Apabila pearl telah mengembang dan lembut sepenuhnya, tutup api. Biarkan biji pearl terendam dalam air rebusan tadi. Kacau jika perlu.
  • Tapiskan pearl dan rendam dalam air gula. Ketepikan.
  • Sediakan puding pula ye.
  • Kisar isi mangga dengan air dan gula. Tapiskan jika menggunakan mangga yang banyak serabut. 
  • Masukkan serbuk agar-agar.
  • Masakkan di atas api yang perlahan. Tuang whipping cream dan kacau hingga mendidih kecil. Tutup api. Tuang dalam bekas yang sesuai.
  • Masukkan pearl ke dalam puding dan sejukkan dalam peti ais sebelum dihidang.

Agak-agak kalau saya post resepi ni dalam MalaysiaKini ada orang baca tak? Tapi ni ada kisah lebih kurang pasal permata-permata jugak, heeee.

16 Responses to MANGO PUDDING WITH PEARL

  1. wehh ghajen adik chah kita menghapdet ya... dpt semangat baru di tahun baru ke nih.. hehe

    ai laik kuning.. mmg menarik puding tu.. tp kannn.. dulu k.nor pernah tayang pearl tu.. ada yg kata, jamu la.. tai* kamben la.. hahhahahha

  2. kalau kat spore ni akak memang tak tahu mende alah ni ada jual kat mana..
    nak cari sagu biji yang colour2 tu pun susah..
    tapi memang terasalah kesedapannya tu sejuk sampai ke otak haus pasti hilang terus..hehe..

Leave a Reply