Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKAN KERAPU MASAK STIM




saya mintak budak yang kerja menyiang ikan tu supaya buat 'ikan terbang'. Konon-konon nanti nak serve ala-ala Hotel EQ gitu. Tapi bila nak masukkan dalam pengukus rupanya ikan tu terlebih saiz lah pulak. Dah tak muat. Terpaksalah dikerekotkan ekornya agar muat nak letak dalam mangkuk. Ish ikan..masalah kau sama dengan aku...


Minggu sakit untuk Sang Arjuna saya memasuki minggu ke dua. Saya doa biar cepat-cepatlah ianya berakhir. Saya dah buntu untuk menyediakan makanan untuk orang sakit.  Isunya bukan apa, semua makanan yang dicadangkan doctor  merupakan menu yang saya tahu dia takkan menyentuhnya. Walaupun dihidang dalam pinggan bertatah permata. Bubur nasi, oat dan semualah yang lembek-lembek.

Mertua saya datang, dengan harapan boleh tolong menjaga anak ‘bucuk’nya itu. Bergegas dia bancuh talam tepung. Konon-konon nak beri anaknya makanan yang lembek-lembek. Tapi terkeras pula bancuhannya. Hihi.
Sekali je Sang Arjunaku boleh telan bubur nasi, itupun sebab lapar sangat. Terpaksa. Baru tau! Agak-agak dia kawin dengan saya sebab terpaksa jugak ke? Oh tidak!
Saya masak  ikan stim ni  main  agak-agak saja. Ini bukanlah resepi yang selalu menyinggah ke dapur saya. Mana boleh selalu sangat makan healthy food, nanti lelemak dalam badan cepat habis. Nak top up semula ambil masa juga. Heeee

Bahan-bahan:
1 ekor ikan kerapu (anggaran 1kg)
1 labu bawang besar
2 -3 inci halia
3 ulas bawang putih
Tomato ceri
Daun ketumbar
4-5 ketul  asam boi
Sos tiram
Sos ikan
Kicap cair
Seasoning ketchup (saya guna brand Maggi)
Minyak zaitun

Cara-cara:
  • Basuh ikan dengan bersih.
  • Masukkan halia, bawang,  tomato ceri, daun ketumbar, asam boi.
  • Percikkan minyak zaitun  pada ikan. Masukkan juga sos ikan, sos tiram, seasoning ketchup dan kicap cair. Kukus hingga masak.  

Leave a Reply