Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KUIH KASWI/KUIH KAPUR


Kuih yang ringkas. Juga kuih yang sangat meninggalkan nostalgia pada saya. Saya lebih ingat kuih ni sebagai kuih wajib kantin. Sebab apa, semasa emak saya berniaga di kantin sekolah, kuih ni adalah antara kuih yang wajib ada untuk dijual. Kos nya murah, senang dan sedap. Maklumlah dengan bantuan hanya seorang pekerja yang bekerja setengah hari, kebanyakan benda semua dilakukan sendirian. Nak handle makanan untuk kira-kira 200 orang murid dan berbelas-belas orang cikgu-cikgu, emak saya memang handal lah!  Pheww!
Banyak versi untuk buat kuih ni, tapi ini  versi dan resipi emak. Kebanyakan resipi semasa, berbeza campuran tepungnya. Orang dulu-dulu cuma tahu tepung gandum, tepung beras, tepung pulut saja. Guna tepung kastard dan tepung jagungpun untuk buat kuih raya. Mungkin sebab itulah kebanyakan kuih-muih tradisional banyak menggunakan 3 jenis tepung tu saja.

Bahan-bahan:
1 ½ cawan tepung gandum
4 sudu gula merah India
¾ cawan gula putih
3 ½ cawan air
Sehelai daun pandan
Kelapa inti diparut  dan digaul dengan sedikit garam (dari setengah biji kelapa)
Cara:
  •  Masak  gula merah, gula putih dengan air hingga gula hancur. Jangan lupa masukkan daun pandan.  Tapis dan biarkan suam.
  • Campurkan tepung dengan air gula. Boleh pilih, sama ada nak tapis atau pun nak blender. Janji hasilnya halus mulus kudus.
  • Kukus dalam loyang bersaiz 8 inci kira-kira 35-40 minit. Jika gunakan acuan lompang, kukus kira-kira 10-12 minit.
**********
Dah mudah nak mudah lagi?
Gantikan kelapa parut tu dengan kelapa kering yang dikukus terlebih dahulu.

Leave a Reply